Ofullständig förklaring i DM-final för lag

Lagkommissionens dom

Det är tveksamt om TL skulle ha tillåtit att domslut avkunnas på brickan. Spelarna påtalade regelbrottet vid bordet, men kallade inte på TL förrän efter halvlekens slut. Enligt lag 9 är spelarna skyldiga att kalla på TL så snart regelbrottet har påtalats.

ÖV har lämnat en ofullständig förklaring. Man borde ha klargjort att den genomgående färgen inte var utan en lågfärg. ÖV kan inte heller begära att NS skall se på andra rader än för öppningsbudet 3 när man läser deklarationen. Den ofullständiga förklaringen och den ofullständiga deklarationen renderar ÖV ett avdrag på 1 VP som juryn dömt. Detta står alltså fast.

Den skada som åsamkats NS beror delvis på ÖV:s felaktiga förklaring och deklaration, delvis på NS:s agerande. Nord borde ha förstått att Syd uppfattar budet 4 som kontrollbud med som trumf och Syds 6 på 4 dubblade sang är ett ytterst tveksamt bud. ÖV:s regelbrott gör NS:s budgivning svårare att hantera. LK bedömer det som att skadan till 25% orsakats av ÖV och till 75% av NS:s agerande och dömer därför att ÖV:s lag vinner 11 imp på brickan, inte 15 som vid bordet.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Ärendet Tillbaka Kommentar