Otillbörlig information vid Silvertävling under SM-veckan

Lagkommissionens dom

Det råder delade uppfattningar om TL:s första ingripande. Vid samtal med TL säger denne, att TL tillkallades i slutet av budgivningen. Enligt NS skulle BTL ha uppmanat spelarna att fortsätta spela brickan. Enligt TL sades ingenting.

NS påstår, att ÖV har fått otillbörlig information från angränsande bord. ÖV förnekar att de har fått eller använt sådan information.

Västs pass är tveksamt, då man tycks vara i ett kravläge, men Väst kan ha passat på grund av fruktad missanpassning. Emellertid är Västs naturliga bud 3 Nt, vilket är mycket svårbetat. Nords dubbling måste bedömas vara dålig bridge.

NS borde ha påtalat för TL i första läget vad man hade hört från andra bord. LK avslår NS:s överklagande och fastställer det spelade resultatet, 3 dubbelt med tre trick, NS - 530. LK anser också, att NS:s överklagande inte är särskilt väl underbyggt. LK förutsätter, att ÖV inte har hört vad NS anser sig ha hört från andra bord.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Nords synpunkter Ärendet Tillbaka