Utebliven alertering vid silvertävling för par

Lagkommissionens dom

Syds 2 och Nords 2 borde ha alerterats, eftersom 2 var högfärgsfråga och 2 förnekade 4-korts högfärg. För detta dömer LK en bestraffning på 4 poäng (10% på toppen med höjda decimaler).

För att avgöra om skada har uppstått på grund av den uteblivna alerteringen eller av andra skäl har LK tagit reda på hur spelföringen har lagts upp. Syd spelade ut en till Nords Ess. Nord vände med Kung, som Öst tog på bordet. Öst gick in på handen på Kung och släppte därefter runt Knekt till Nords Kung. Nord tog två -stick och spelade till bordets Ess. På Dam sakade Öst en och Syd stal. NS fick därmed tre svarta stick och för tre trumfar.

Den bästa spelplanen bör vara att spela två ronder trumf och sedan saka en och en på höga . Nord har deklarerat egen sangöppning och -färgen bör sitta jämnt. Och gör den inte det är det god chans att Nord har en honnör singel hellre än nian singel. Att släppa runt Knekt är alltså sällan lyckat. Det måste därför bedömas som att Öst har orsakat sig skadan själv.

Frånsett ovan nämnd bestraffning för NS godkänner LK NS:s överklagande och fastställer det spelade resultatet 2 med en straff, NS +50.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Ärendet Tillbaka