Spelat kort i distriktsserie

Öst-Västs kommentar

Då Öst efter att ha kommit in på Ess vänder med låg spelar spelföraren 4. Då spelföraren vill ta tillbaka detta kort protesterar Öst som hävdar att 4 är spelad. Om 4 låg på bordet och om Väst spelat på Kung innan spelföraren upptäcker sitt misstag är vi inte ense om.

Öst hävdar att 4 legat på bordet och att jag(Väst) spelat på Kung innan spelföraren upptäckt sitt misstag och önskat byta till trumf. Själv är jag mera osäker huruvida spelföraren släppt kortet eller inte. Helt klart för mig är det dock att kortet vidrört bordet, men jag kan inte svära på att spelföraren släppt kortet och att jag spelat på. Det kan också noteras att den tid 4 exponerades var klart längre än vad man i bridgesammanhang skulle beteckna som ett ögonblick, eller i samma andetag. Med andra ord, det tog en stund innan spelföraren upptäckte sitt misstag.

Spelförarens 4 fick gälla som spelat kort och då vi skiljdes fick vi uppfattningen att det resultat vi noterat var det som gällde.

Dagen därpå tar Nord kontakt med "experter" på SBF. Han ringer mig och meddelar att "4 står alltid med ut" - det är det resultatet som skall gälla, det anser också experterna...

Det hade varit rimligt att Nord också talat om att då jag spelade ut 3 och träkarlens kort kom upp på bordet beslutar spelföraren att jag spelat ut från 10 9 3 och att Öst har Kung singel, han går upp med Ess. Efter det att brickan spelats färdig med 2 straff talades det mycket om att "man spelar inte ut trumf från Kung tredje", 4 var i det läget historia.

Spelföraren fullföljer sin plan att stjäla och med Kung fel och en -stöld hos Väst blir det två straff. Att som Nord helt utelämna spelförarens Ess på utspelet anser vi vara osnyggt och hoppas att det är ett omedvetet undanhållande av väsentliga fakta. Detta gäller även påståendet att 4 alltid är hemma med ut.

Enligt Lag 45 C är ett kort från spelföraren spelat om det vidrör eller är nära att vidröra bordet. Enligt "experter" är den här lagen inte så hårt tillämpad, bedömningen varierar.

Vi hävdar att de bridgelagar vi försöker lära oss och döma efter skall gälla fullt ut. Kriterierna för spelat kort, bildsidan synlig, vidröra eller nära vidröra bordet är obestridligen uppfyllda i detta fall.

Ärendet Nord-Syd Lagkommissionen Tillbaka