Budgivning efter försvar mot stark klöver i Allsvenskan division II

Lagkommissionens dom

Enligt sitt system borde Nord ha svarat med reläbudet som svar på 1 dubblad , d v s Pass eller 1 . Nords 1 visar enligt systemet egen -färg, som kan spelas även om Syd har de mjuka färgerna. Syd svarar korrekt, att Nord skall ha detta. Nord får inte utnyttja detta svar. Det kan ha varit så, att Nord har glömt systemet och Nord bör ha bra förklaringar när han har fått denna upplysning i samband med att han frångått systemet. Nord påstår, att Syd hade höjt i om han hade haft de hårda färgerna. Det är svårt för LK att förstå att Syd höjer i när 1 blir straffdubblat. Det är dock inte helt orimligt att Nord tar bort 1 dubblad när han har blivit straffdubblad med tanke på -färgens kvalitet.

LK har utfört en enkät bland etablerade spelare om vad de bjuder på Nords kort på 1 dubblad sedan man fått reda på att Syd förklarade budet enligt systemet. En spelare bjöd RD, en bjöd 2 och åtta passade.

För att skipa rättvisa (lag 12 C 3) dömer LK att NS i 75% av fallen spelar 1 dubblad med tre straff, NS - 500, och i 25% av fallen det spelade resultatet 2 dubbelt med en straff, NS - 100. Detta innebär, att Öst-Västs lag vinner 6 imp på brickan i stället för att Nord-Syds lag vinner 1 imp.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Ärendet ÖVs synpunkter NSs synpunkter Tillbaka