Felaktigt bud vid SM-par final

Öst-Västs synpunkter:

3 alerterades och skulle visa singel-. Sedermera visade det sig att Syd menade det som -färg. Innan utspelet sade Syd att Öst inte skulle lyssna på partnerns förklaring. Jag tyckte som Öst att det inte var rätt att spela ut efter denna förklaring och i och med det vart det fem trick. Jag kallade på TL och han ändrade till fyra trick. Då överklagade Nord-Syd till Lagkommissionen, som ändrade tillbaka till fem trick.

Detta utslag från LK är för mig horribelt p g a att paret inte var överens om vad 3 skulle betyda, och sedan har man ju principen att den icke felande sidan skall hållas skadefri. Jag får känslan att man inte blir lika behandlad, för de vi mötte är ett etablerat par. Man kan bara titta på protokollen från LK, där man satt ut Nord-Syds namn men ej våra - vi är medelsvensson. Efter LK:s utslag fick vi ej veta av någon hur utslaget blivit, det fick vi gå och ta reda på själva. Nonchalant i överkant.

Ärendet Lagkommissionen Tillbaka