Ändring av felaktig förklaring

Lagkommissionens dom

LK har uppfattat TL:s och juryns domslut så, att TL har dömt 4 av Väst med en straff, NS + 50 och juryn NS - 130.

Lagkommissionens svar:

TL borde använt avsedd blankett. Om distrktsförbundet har sanktionerat tävlingen, borde arrangören ha erhållit denna blankett. Vidare saknas uppgifter om telefonnummer, även till TL. Eftersom inblandade dfb erhåller vårt svar, borde spelarnas klubbar ha angetts. Dessutom är överklagandet inte särskilt välskrivet.

NS har begått ett regelbrott genom att ej lämna korrekt förklaring efter Syds bud 2 . ÖV har lidit skada av detta och för NS dömes - 130 poäng.

ÖV får dock ej behålla denna kompensation. Visserligen är det inte helt orimligt att Öst kan ha 4-korts , eftersom Nord ej bjöd 2 på 2 och Syd bör vara kort i . 4 är dock ett så vilt bud att Väst får stå för detta och för ÖV dömes det spelade resultatet, NS - 50. Se lag 12 C 2.

Vid uträkning av brickan skall NS räknas för sig och ÖV för sig. Se Svensk Bridge nr 3/98, sidan 23.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Ärendet Tillbaka