Långsamt påspel av singelton i Allsvenskan Div 1

Lagkommissionens dom

Det framgår inte av TL:s rapport hur juryn har dömt. LK vill påtala för TL och juryn att man inte har inkallat alla inblandade parter till juryns möte. Att så skall ske framgår av gällande instruktioner för jury. I detta fall var det viktigt, eftersom det föreligger skillnader i TL:s rapport och NS:s uppgifter på två punkter. Dels förekommer olika uppgifter om vad Öst sakade på de två sista -sticken, dels hur lång tid det tog för Öst att spela Dam.

LK har talat med Öst. Öst påstår, att han sakade en och 7 på -sticken, som TL säger. Däremot är Öst osäker på hur lång tid det tog att lägga Dam. Det kan ha varit mer än 1,5 sekunder. Öst hävdar, att han inte hade för avsikt att vilseleda Nord utan att han funderade på, vad han skulle vända med innan han lade Dam.

En spelare i Allsvenskan Division I borde veta, att man inte får fundera på singelton. När han ändå gjorde detta, är det svårt att fastställa vilka tankar Öst hade. Öst kunde ha bett om ursäkt för sitt långsamma påspel av Dam i samband med att han spelade den.

Om NS är berättigade till gottgörelse bedömer LK det som 25%:s chans att Nord spelar hem 3 sang.

Med stöd av ovanstående och lag 12 C 3 dömer LK att Öst-Västs lag vinner 6 imp på brickan i stället för de 8 man vann vid bordet och som TL och juryn har dömt. LK godkänner med andra ord överklagandet delvis.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Nords synpunkter Ärendet Tillbaka