Bud efter fundering i finalen i SM-par

Nord giv och Ingen i zonen

E D 9 7 5 3
Kn 9 7 3
K Kn 10 4
K 8 7
E Kn 10 4 2
D 8 6 4
E K 5
D 9 5
E K 5
Kn 9 7 3 2
Budgivningen

Väst Nord Öst Syd
  2 1) X 3 2)
Pass *) Pass X Pass
Pass Pass

1) (0)5-10 6-kortsfärg
2) Spärr
*) Frågor ställs ang "(0)" på deklarationen, en liten tempovariation förekommer enligt N-S.

Resultat: 3 X - 2, NS - 300

TL:s rapport: TL kallas till bordet efter avslutat spel. Nord-Syd påpekar att det förekommit en tempovariation (som Öst-Väst dock bestrider) i samband med frågandet ang (0) på deklarationkortet. Nord-Syd menar att Öst kan ha varit påverkad av tempovariationen.

TL bedömer, efter att ha tillfrågar fyra-fem elitspelare vad de bjuder i den uppkomna situationen, att pass får anses vara ett logiskt alternativ. (Ingen av de tillfrågade bjöd annat än pass även om partnern ej tempovarierat).

TL:s domslut i enlighet med Lag 16A: 3 av Nord - 2, NS -100.

Synpunkter från Öst-Väst: Väst frågade vad 3 betydde, tittade på sina kort och bjöd därefter, varför vi anser, att ingen fundering har ägt rum. Öst säger, att han alltid dubblar på sina kort och avser det självklart, att man skall bjuda. Väst avsåg aldrig att bjuda något annat än pass. Dubbelt är inte straffdubbling i detta läge.

Synpunkter från Nord-Syd: Västs agerande gör att det har framkommit en fundering, som vi anser vara längre än vad Öst-Väst antyder. Väst frågade vad 3 betydde och vi svarade att det var påspädning av spärrbudet 2 .

Lagkommissionen Tillbaka