Protokoll fört vid sammanträde med Mästarpoängkommittén i Malmö den 4 januari 2001.

Närvarande: Bengt Jungerfelt, ordförande, Torsten Åstrand, Jonas Helgesson och
                      vid protokollet Hans-Olof Hallén.

§ 14. Sammanträdets öppnande.

Förklarade ordföranden sammanträdet öppnat kl 13.40.

§ 15. Föregående sammanträdes protokoll (00-10-14).

§ 10, utskick av passnålar. Ordföranden har instruerat kansliet om detta.
§ 11. Extra guldtävling vid SM-veckan. Styrelsen önskar nytt beslut av MPK.

§ 16. Underhandsbeslut.

BK S:t Erik hade beviljats ändrad speldag för guldtävling från 31/3 2001 till 24/3 2001.

BK Björken hade givits tillstånd att vid silvertävling för par den 7/12 2000 få ha 80% av spelarna från egna klubben, men att man skulle arbeta för att undvika att utnyttja detta. Det utnyttjades inte heller.
En norsk spelare hade flyttat till Sverige och ville översätta inspelade guld- och silverpoäng vid Mästarträffen. Hade beslutats att godkänna silverpoäng och att ge bonus i guldpoäng som vid Nordisk simultantävling. I detta fall blev det 1 guldpoäng.

§ 17. Föredragningslistan.

Godkändes med ett smärre tillägg den av sekreteraren upprättade föredragningslistan.

§ 18. Mästarpoäng vid OBS 2 och OBS 3.

Då inget konkret förslag fanns till ändring av mästarpoäng vid OBS 2 beslöts om oförändrad utdelning vid OBS 2 med silverpoäng enligt gällande skalor. För OBS 3 beslöts om guldpoäng 3-2-1 om 10 par deltar.

§ 19. Guldpoäng vid rally på distriktsnivå.

Efter förslag från Västerbottens BF beslöts att rallytävlingar på distriktsnivå kan få bonus i guld på följande villkor. Rallyt skall omfatta minst sex tävlingar. Rallyt är individuellt när det gäller bonus. Skalan är som vid Nordisk simultantävling, d v s 1 gp vid sammanlagt 51-100 par, 2-1 gp vid 101-200 par och 3-2-1 vid över 200 par. Beslutet gäller från dags dato och även påbörjade tävlingar.

§ 20. Vårsilver

Styrelsen har beslutat att införa Aprilsilver till förmån för ungdomsverksamheten. Enligt överenskommelse med Danmark och Norge sker dock utdelning endast med halv silverskala.

§ 21. Ansökningar om guldpoäng

Godkändes ansökan om guldpoäng för BK Falkenberg vid bridgevecka 24-26/7.
Godkändes ansökan om guldpoäng för Sveriges BF vid juniorvecka 20-21/7 2001 (juniorpartävling).
Som villkor ställes dock att alla (även ickejuniorer) skall ha rätt att anmäla sig.
BK S:t Erik hade aviserat om att få guldpoäng vid bridgevecka i augusti 2001, men någon ansökan hade inte inkommit.

§ 22. Rapporter från guldtävlingar

Inkomna rapporter från guldtävlingar lades till handlingarna. Beslöts att justera befintliga ansökningsblanketter för guldtävlingar, bl a ta bort vad som står om rally.

§ 23. Förslag om silvertävlingar

Ett förslag hade inkommit, där silvertävlingar kan beviljas på grund av 1. Kvantitet, eller 2. Kvalité. Beslöts att avslå förslaget. Regeln om 16 par och gällande procentsatser finns inte anledning att ändra. Se dock § 25.

§ 24. EBL-mp på Webben

Beslöts att publicera aktuella listor för EBL-mp på Webben, antingen de 50 bästa eller hela listan.

§ 25. Ändring av mp-regler

Beslöts att göra vissa ändringar i mp-reglerna att gälla omgående. En klubb skall ha rätt att arrangera lagtävling med silverpoäng, där endast tre klubbar deltar. Högst 90% av spelarna får representera samma klubb. Vid bridgevecka får arrangör spela högst två (förut en) guld- eller silvertävling. Dispens måste sökas hos MPK om man vill ha fler sådana tävlingar.

§ 26. Utvärdering av rankingsystemet

MPK fann att kritik mot rankingsystemet förekommer i mycket ringa omfattning och beslöts att inga ändringar skulle vidtagas.

§ 27. Mästarpoäng vid OBS-tävlingar för damer

Vid dam-OBS 2 deltar 14 par. Beslöts att vinnande par får 2 gp per spelare och därefter 10-7-5 sp.

§ 28. Bronspoäng vid vissa silvertävlingar

Vid silvertävlingar, där alla inte möter alla, delas det numera ut bronspoäng till något eller några par. Beslöts att reglerna för detta klargöres i Svensk Bridge.

§ 29. Extra guldtävling vid SM-veckan.

Styrelsen har hänskjutit frågan om extra guldtävling vid SM-veckan till MPK för förnyad prövning. MPK står fast vid sitt beslut att inte bevilja en sådantävling av följande skäl. Vid en normal bridgevecka får man ha högst två (förut en) guld- eller silvertävling. SM-veckan går långt utöver denna kvot.

Standarden vid en extra tävling skulle inte bli särskilt hög, bl a därför att det samtidigt pågår både A- och B-final i SM-par. Vidare har vi hört med ett antal spelare, som redan har spelat en weekend och kanske hela veckan och de vill spendera det andra veckoslutet hemma. Ordföranden kan tänka sig att bevilja tävlingen för att testa.

§ 30. Nästa sammanträde.

Beslöts att hålla nästa sammanträde i Uddevalla den 4 maj kl 12.

§ 31. Tid, kostnader, avslutning

Beviljades reseersättning för Torsten åstrand med tåg 1370 kr och för Bengt Jungerfelt bil 76 mil ā 15:-, 1140 kr samt matersättning till H O Hallén 4x75:-, 300 kr.

Förklarade ordförande sammanträdet avslutat kl 16.10.