Sundsvall 2003-11-10

Sverige spelar kvartsfinal i bridge-VM

Det svenska damlandslaget i bridge spelar just nu kvartsfinal i VM mot Kina. I det svenska laget ingår Catharina Forsberg - Maria Grönkvist, Örebro. Pia Andersson - Jessica Larsson, Göteborg/Stockholm samt Ylva Karlsson-Uisk - Jenny Evelius-Nohrén, Uppsala.
Kapten är Anna Järup och coach Bror Bjerner, Uddevalla respektive Göteborg.
Kina leder med 201-109 efter fyra av sex omgångar. Kina ledde med 10-0 redan innan matchen började tack vare det inbördes mötet i grundserien.

Sverige blev sent på lördagskvällen klart för kvartsfinalen efter 14-16 mot England i den sista matchen i grundserien. Sverige tog den åttonde och sista kvartsfinalplatsen, 2 poäng för Indonesien och 4 poäng före just England.

VM i bridge för landslag spelas just nu i Monte Carlo, Monaco. Sverige hade kvalat in både i öppen klass och damklass. I öppen klass blev dock det svenska laget utslaget efter 13:e plats i grundserien. I det öppna laget spelade Peter Bertheau, Peter Fredin, Mårten Gustawsson, Magnus Lindkvist, Anders Morath och Fredrik Nyström. Kapten var Jan Kamras och coach Tommy Gullberg.

Får fritt publiceras.

Förbundet Svensk Bridge