Protokoll styrelsemöte Svensk Bridge 040228 på Hotell Radisson SAS i Malmö

Frånvarande:

Mats Qviberg MQV

§1 Öppnande av mötet

Vice ordförande Calle Ragnarsson hälsade välkommen och förklarade mötet öppnat.

§2 Justering av föregående protokoll

Föregående protokoll är justerat och godkänt.

§3 Fastställande av dagordning

Dagens möte skall till stora delar ägnas åt att diskutera framtidens organisation varför ingen traditionell dagordning finns.

§4 Framtidens organisation

TLA, MME och Peter Ventura har på uppdrag av MK tagit fram ett förslag till omorganisation inom Förbundet.

Innan förslaget blir officiellt skall bl a konsekvensanalyser och metoder för genomförande tas fram. Till nästa styrelsemöte, i maj, ska dessa frågor vara utredda. Beslut, om huruvida vi ska gå vidare i ärendet, kommer då att fattas.

§5 Övriga frågor

§ Styrelsen diskuterade huruvida det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för Förbundet att ha ett eget bolag för SM-veckan/Bridgefestivalen. BGU skall tillsammans med HBO kontrollera detta.

¨ Vid förra mötet beslöt styrelsen att inte ingå ett avtal med Swan Games angående spel på nätet. MME, som inte var närvarande vid förra mötet, förklarade mer ingående vad samarbetet skulle innebära och då det inte föreligger några som helst kostnader eller bindningstider för samarbetet utan snarare inkomster för Förbundet rev styrelsen upp beslutet och uppdrog åt MME att förhandla fram ett avtal med Swan Games.

© Nya styrelsemedlemmar har svårt att komma in i styrelsearbetet. För att underlätta och förbättra för framtida nya medlemmar i styrelsen beslöts att ett möte ska förläggas i samband med Riksstämman, på söndagen eller senast någon vecka efter. På detta styrelsemöte skall samtliga styrelsemedlemmar presentera sig själva och vilken funktion de har. De olika kommittéerna  skall presentera, med tonvikt på mål och visioner, sitt arbete.

ª Styrelsen beslöt att oavsett vad som händer med kansliet i Stockholm skall nuvarande lokaliteter sägas upp senast sista dag för uppsägning enligt hyreskontraktet. Förslag till ny lokalisering skall tas fram både i Stockholm och i andra delar av landet, för att göra en jämförelse.

§ Styrelsen beslöt att inga nya avtal av betydelse för Förbundets verksamhet får tecknas för längre tid än till december 2005.

¨En skrivelse från Halland har inkommit. Halland har åsikter angående utformningen av nya stadgar samt vill att frågan angående differentierade avgifter utreds innan distriktsträffen i oktober. BGU har tittat på stadgarna och styrelsen kollar med Lars Hed om han själv har förslag till avgiftssystem samt ser till att förslag skickas ut samtidigt som övrigt material inför distriktsträffen. Materialet skickas ut i  maj 2004.

© Bingo-lottoförsäljningen minskar drastiskt och vi bör därför revidera vår budget som baseras på 700 000:- i inkomster för Bingo-lotto. I år får vi under 300 000:- och nästa år blir det troligen 0:- i ersättning.

MRY går igenom och kontrollerar ekonomin och får en hjälpande hand av HBO om det behövs.

ª Styrelsen kommer att internt utse ny junioransvarig. Förslag tas fram till nästa möte, då beslut fattas.

§  CCE önskar göra ett förtydligande angående spaderprojektet. Carl Cedergren, CCE:s son har fått i uppdrag att genomföra spaderprojektet. CCE har inte medverkat i debatten eller vid beslutet angående valet av leverantör.

Vid protokollet                                               Justeras

Carina Westlin                                                Calle Ragnarsson