Protokoll styrelsemöte Svensk Bridge 031206 på Bridgeklubben S:T Erik i Stockholm.

Närvarande Styrelsen:

Mats Qviberg MQV
Mari Ryman MRY
Christer Cedergren CCE
Peter Johansson PJO
Torsten Åstrand TÅS
Calle Ragnarsson CRA
Kent Maltein KMA
Carina Westlin CWE
Övriga: Björn Gustafsson BGU

Frånvarande:
Lars Persson LPE
Hans Bogeskär HBO
Micke Melander MME

§1 Öppnande av mötet

Mats Qviberg hälsade välkommen och förklarade mötet öppnat kl: 09.05.

§2 Justering av föregående protokoll

Föregående protokoll är justerat och godkänt.

§3 Fastställande av dagordning

BGU avviker från mötet Kl: 12.30 och MQV Kl: 13.00 därför möbleras om i dagordningen så att punkter där de bör vara med kommer före andra.

§4 Aktuella ärenden

Ekonomi och budget

§ TÅS tyckte att bridgefestivalen borde ha budgeterats bättre.

¨ Utbildningsveckan på Bosön blev dyrare än väntat. Fakturorna granskas för att se vad som felat och väntas ev förhandlas om med Bosön innan de betalas.

EM-2004

Tyvärr saknades både LPE och MME. BGU rapporterade att kansliet kommer att finnas på plats i Malmö, med två personer i informationsdisken under hela EM, för att ta hand om klubbyten, betalningar av medlemsavgifter samt övriga normala kansliuppgifter.

Genomförande av beslut, som togs på Riksstämman.

Den stora punkten var införandet av introduktionsmedlemmar. Här fastställdes att:

© Medlemmar, som redan betalat sin avgift, skall inte göras om till I-medlemmar och få sin avgift återbetald.

ª Spelare, som inte varit medlemmar de senaste tio åren, skall kunna bli I-medlemmar.

§ Dagens nolltaxor 2003 skall göras om till I-medlemmar. De, som registrerats under innevarande verksamhetsår skall bli I-medlemmar för 2003 och de, som registrerats tidigare för 2002.

¨ Ruterfiler, som innehåller icke-medlemmar skall skickas tillbaka till avsändaren för komplettering.

© För Nestorpoäng fastställdes att gällande avtal var tillfyllest, och att klubbar, som efter den 1 juli hade oanvända kuponger, skall hänvisas till Skånes BF.

ª För klubbar med mindre än 8 medlemmar, beslöts att BGU skall påminna distrikten om deras skyldighet att inventera dessa och bedöma för vilka en dispens skall vara på sin plats och vilka som bör uteslutas.

§ Angående differentierade medlemsavgifter, beslöt styrelsen att avvakta med en utredning tills införandet av introduktionsmedlemmar kunnat utvärderas. Frågan kommer att tas upp på distriktsträffen nästa år.

§5 Kommittéernas rapporter och planering

Tävlingskommittén

¨ Styrelsen beslöt att TÅS skall skriva en befattningsbeskrivning för jobbet som Senior UK Kapten, varefter man kan annonsera efter en lämplig kandidat.

© Beslöts, att TK skall ansvara för HQ-Fonder Cup och liknande sponsortävlingar.

ª BGU fick i uppdrag att undersöka möjligheterna att arrangera ett VM-simultan i höst, gärna med hjälp av Ruter i stället för av Anna Gudge, då vi själva bör ha de resurser som krävs.

§ Ev skall en PRO-AM tävling genomföras i samband med OBS-2 om spelarna ställer upp på detta.

¨ Det kommer ev att bildas en ny klass i junior och skol EM, Dam-EM junior-Lag 2004. Intresset för detta beror på hur det ser ut med ekonomi och spelarunderlag.

© Det finns önskemål om att tillhandahålla IAF i hela div 2, med gemensamma brickor. Arrangemangen på de olika spelorterna diskuteras ofta och i många fall kan de vara bättre. TK skall undersöka möjligheten att förbättra arrangemangen.

ª I DM-lag kan distrikttävlingsledare uppdraga åt icke licensierad tävlingsledare, som man vet är väl insatt i det regelverk som finns, att vara TL om inte licensierad TL finns att tillgå.

§ En översyn av befintliga TL pågår och det borde vara krav på viss form av vidareutbildning eller åtminstone att ha hand om en tävling ibland för att hålla sig uppdaterad. Förfrågan till distrikten angående sändlistor till TL har genererat endast tre svar.

¨ TÅS ges i uppdrag att via kansliet kontrollera med Tomas Brenning om det går att lägga in MID i ruter för TL i silver/guldtävlingar och att de kommer med på rapporteringen, så man kan få ut statistik på hur många gånger någon varit TL under en tidsperiod.

Medlemskommittén:

© CCE rapporterar att I-medlemmar strömmar in efter beslutet på riksstämman angående medlemskrav. Medlemskravet gäller från 2003-10-18 och inget annat. BGU får i uppdrag att maila ut blankett för I-medlemskap till samtliga distrikt tillsammans med en uppmaning att informera klubbarna om att anmäla sina icke medlemmar nu.

ª År 2004 skall det ges ut ett augustinummer av Bridge, för att få en något så när färsk rapportering från Bridgefestivalen i Malmö. Om detta nummer blir ett 6:e nummer eller om man möblerar om i nuvarande utgivningsschema är en ekonomisk fråga. Vi avvaktar med beslut till februarimötet för att se över bl a annonsintäkter.

§ Utbildningsveckan på Bosön var mycket lyckad. Mycket positiv, men också negativ kritik har inkommit. MK tillsammans med konsulenterna skall göra en noggrann utvärdering och uppföljning för att se om man skall fortsätta med denna form av utbildning.

¨ PJO informerar om att nya kursboken, Den rätta vägen, blivit mycket väl mottagen. Del två kommer i januari, del tre till hösten 2004 och del fyra i januari 2005.

© Medlemskorten kan göras attraktivare genom kopplingar till rabatter etc. Folkspel har börjat titta på detta, men det drar ut på tiden. Styrelsen ger därför BGU i uppdrag att till februarimötet ta fram underlag för ett kort med annan leverantör.

ª KMA informerar om Vision 2004, Whist ska vi spela Bridge. Styrelsen ser mycket positivt på detta som, om man gör det bra, kan generera många nya medlemmar. Konsulenterna har mycket nu inför EM 2004 därför beslutas att PJO och KMA har ett möte med konsulenterna för presentation av materialet. Om även de tycker att det ser bra ut startas ett pilotprojekt på utvald klubb. I april skickas förslaget på remiss till samtliga distrikt inför distriktsträffen i oktober, där alla distrikt får vara med och säga sitt. Resultatet av Pilotprojektet samt idén presenteras i sin helhet av KMA på distriktsträffen. Om allt tas väl emot kan vi köra igång över hela landet våren 2005.

§ Styrelsen beslöt att Bridgens Dag inte skall spikas till speciell dag i augusti varje år, eftersom det inte passar alla klubbar. Bridgens Dag skall istället vara ett begrepp alla klubbar kan använda sig av när de vill. Samtliga styrelsemedlemmar får i uppdrag att komma med förslag angående hur man på bästa sätt tar fram ett material för nyrekrytering med hjälp av Bridgens Dag. Affischer etc.

¨ Ett underlag för hela distriktsträffen 2004 skall skickas ut till samtliga distrikt i april. Obligatoriskt svar för anmälan skall finnas före visst datum. Distriktsträffen är ett stort arbetsmöte mellan samtliga distrikt i Sverige, konsulenter och styrelsen för svensk Bridge. Alla distrikt skall vara representerade här för att senare gå ut och informera sina klubbar.

§6 Kansliet

© Nya löner. BGU beskrev hur lönebildningen går till. MME förhandlar med konsulenterna, BGU med övrig personal och MQV med BGU. Utfallet måste hamna inom tagen budget. Med detta förklarade sig styrelsen nöjd.

§7 Skrivelser

ª Gjerling - Styrelsen godkände Gjerlings krav på 40.000 kronor i ersättning för havda kostnader i samband med förberedelserna för EM-2004.

§ Swan-Games - MME, som skrivit förslaget, var inte närvarande. I brist på bättre underlag beslöt styrelsen att inte samarbeta med någon inom online-spel. Swan-Games har redan en länk från vår hemsida, och kan få en banner till ordinarie pris.

¨ Rångevall - Bedömdes att TK:s ambition att kräva att lag som flyger, skall anstränga sig att få billiga biljetter, var helt riktig. Bestämmelserna skall skrivas så att detta tydligare framgår. I detta fall, där det är oklart vilka besked kansliet gav, betalar vi dock ut aktuella äskade belopp.

§8 Lagkommissionen

Lagkommissionen har en undran om de skall finnas på plats under Bridgefestivalen 2004, då det inte finns någon budget för det.

Styrelsen beslutar att LK skall finnas på plats med minst en representant per dag. De skall finnas till hands för ärenden i såväl brons, silver som SM-tävlingar (Ej EM). Detta skall rymmas under Bridgefestivalens Budget.

§9 Disciplinnämnden

Två ärenden har avgjorts där spelare fick varningar för sitt uppträdande. Båda ärendena kom från samma klubb.

Styrelsen ger i uppdrag till BGU att bifoga ett brev till klubben, i samverkan med MK och TK, där man uppmanar klubben att följa regelverket enligt trivsel 2000 och där det framgår att disciplinnämnden i dessa frågor skall vara att betrakta som en högsta domstol. I första hand skall dessa ärenden skötas internt på klubben, i andra hand av distriktsförbundet.

§10 Konsulenterna

MME fanns inte på plats för att lämna rapport. Styrelsen anser det önskvärt att annan konsulent kan finnas på plats då MME är frånvarande.

§11 Övriga frågor

© Styrelsen beslöt (återigen) att MP-listan inte längre skall publiceras i tidningen. Klubbar och medlemmar kan skriva ut önskade listor från "Medlem på nätet".

ª Styrelsen godkänner att MQV förhandlar lön enligt förslag med BGU.

§ Styrelsen beslutar att BGU avlastas från att skriva styrelseprotokoll. Denna uppgift övertas av CWE.

§12 Avslutning

CRA avslutade mötet Kl: 15.45 och tackade för visat intresse.

Vid Protokollet                     Justeras

Carina Westlin                       Mats Qviberg                              Carl Ragnarsson