Protokoll från styrelsemöte den 21 februari 2003
    Björn Gustafsson BGU
  • Frånvarande: Anna-Lena Högström ALH

• § 1 Öppnande av möte
  • MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

• § 2 Justering av föregående protokoll
  • Protokollet godkändes.

• § 3 Fastställande av dagordning
  • Dagordningen godkändes.

• §4 Aktuella ärenden
  • Ekonomi och budget

Det reviderade budgetförslaget diskuterades. MQV konstaterade att årets utfall verkade bli betydligt sämre än det av Riksstämman godkända, och anbefallde stor återhållsamhet resten av året.

För det kommande verksamhetsåret fick TÅS, CCE och BGU i uppdrag att skära i kostnaderna så att ett nollresultat uppstår. För de två därefter följande åren var ett plusresultat budgeterat, vilket styrelsen kunde acceptera.

Kostnader och intäkter för EM-2004 och Bridgefestivalen ligger utanför den ordinarie budgeten, detta för att jämförelser mellan olika budgetår skall vara meningsfulla.
  • EM 2004

LPE rapporterade att arbetet fortskrider enligt plan. Ett antal sponsorer har knutits till projektet, bland annat beträffande kopiatorer och bildkanoner.

CCE har accepterat att bli festgeneral och ansvara för bland annat invigning, avslutningsbankett och midsommarfirande.

En delegation skall åka till Menton i juni i år och marknadsföra EM i Malmö och ta emot hotellreservationer till EM.

EM-gruppen kommer att förstärkas med BGU, som skall ansvara för brickläggning och kontakter med pressen, och Thomas Larsson, som skall ansvara för marknadsföring och trycksaker.
  • Riksstämman

Styrelsen beslöt att fastställa det föreslagna programmet. Ett avtal har skrivits med HQ-fonder, som sponsrar bridgearrangemanget.

Ämnen för Tematräffarna blir:

Ekonomi och budget

Motioner och styrelsens förslag

Handikapp och trivselbridge

EM-2004

Som ort fastställdes Skövde. Det finns en offert med samma förmånliga priser som vid Distriktsträffen.
  • Nationellt handikapp

Styrelsen såg inget skäl att avvakta. Nationellt handikapp skall införas så snart som möjligt, trots att inte alla klubbar använder Ruter.
  • Materialcentralen

Diskuterades målsättning och verksamhet för materialcentralen. Beslöts att den skall vara till för att ge anslutna klubbar en bra service vid inköp av bridgematerial. Några ekonomiska mål sattes inte upp, men dessa kommer att diskuteras i samband med genomgången av budgeten i maj.
  • Internationellt utbyte

Konstaterades att många internationella tävlingar står för dörren.

2-4 maj åker tolv representanter för styrelse, distrikt och klubbar till England för ett utbyte med sina engelska kollegor.

Den 9-11 maj spelas Nordic Cup i Rottneros. Sverige representeras av de allsvenska seriesegrarna i lag Aktuell Produktion.

Den 19-23 maj spelas Nordiska Mästerskap på Färöarna. Sverige har ännu inte tagit ut lag, men kommer att spela med endast två par i såväl dam- som öppen klass.

Den 24-28 juni spelas Nordiska Juniormästerskap i Åbo. Sverige har ännu inte tagit ut lag, men kommer att representeras av tre par i såväl junior- som skolklass.

Den 14-28 juni spelas öppna Europamästerskap i Menton, Frankrike. Under denna punkt diskuteras ändringar i statuterna för EM-fonden. Frågan hänsköts till TK för beslut.
    Som ersättning för gjorda marknadsföringsinsatser kommer SBF att få 10% av startavgifterna för de svenska deltagarna.

Den 2-17 november spelas VM (Bermuda Bowl och Venice Cup) i Monte Carlo. Sverige deltar i båda klasserna.
  • Offert angående nytt verktyg och ny layout för hemsidan

Styrelsen godkände vid förra mötet en kostnad på 250.000 kronor, men efter framtagandet av en detaljerad kravspecifikation, blev kostnaden nästan 400.000 kronor. Styrelsen är beredd att acceptera även detta pris, men anser att en så stor investering kräver Riksstämmans godkännande.

Thomas Larsson fick därför i uppdrag att presentera förslaget för distrikten, både inför och under stämman.
  • §5 Skrivelser
  • Brev från Rolf Westman (Bifogas)

Rolf hade föreslagit att medlemmar i pensionärsklubbar skulle kunna vara medlemmar för förslagsvis 30 kronor om året.

Styrelsen kunde inte acceptera idén i befintlig form, men gav CCE och Thomas Winther i uppdrag att vidareutveckla idén. Ett uppslag var att ge medlemmarna i nya klubbar nolltaxa, även om de inte gick på kurs.
  • Brev från Upplands BF (Bifogas)

Uppland hade föreslagit, att ingen i styrelsen skulle kunna väljas till mötesordförande vid Riksstämman.

För detta har styrelsen den största förståelse, med ser i dagsläget ingen lämplig ersättare. Styrelsen rekommenderar därför att MQV fortsätter, men uppdrar åt BGU att tillskriva distrikten om förslag på en lämplig kandidat.

Det bör också diskuteras, om det skall ingå i valberedningens uppdrag att föreslå en mötesordförande, vilket inte är fallet idag.
  • Brev från Göteborgs Bridgeförbund (Bifogas)

Beslöts att BGU besvarar brevet.

På punkt 1 vidhåller styrelsen behovet att göra Riksstämman roligare och därmed mera attraktiv för ledamöterna.

På punkt 2 beklagar styrelsen om protokollet varit otydligt, men hoppas att formuleringen i detta protokoll angående samma ärende, skall vara desto tydligare.

På punkt 3 upplever styrelsen att det kommit för mycket tyckande och tolkande i frågan. Det väsentliga är, att medlemmarna inser att de betalar för ett medlemskap i klubben, och det tror inte MK är möjligt att förena med central inkassering. Det skall också vara självklart att alla, som spelar på klubben, skall vara medlemmar
    Styrelsen tog inget beslut i frågan, utan hänskjuter den till Riksstämman. Däremot beslöt man att föreslå Riksstämman en stadgeändring, som innebär att endast medlemmar skall få spela på anslutna klubbar.

• §6 Kommittéernas rapporter och planering
  • Tävlingskommittén

TÅS rapporterade att en enkät gjorts bland lagen i division 1 och 2 angående Allsvenskans serieindelning. Svarsfrekvensen var låg, och de flesta förordade det nuvarande systemet.

TK kommer att ta fram nya Alertregler, som skall gälla från 2003-07-01.

TK eftersöker svenska TL med internationell kompetens. Vi behöver uppmuntra våra unga lovande TL att gå på dessa utbildningar.

Tk har ännu inte utsett ledare till JVM i Ungern i sommar, men bedömer det som omöjligt att skicka dit tonåringar på egen hand.
  • Medlemskommittén

CCE rapporterade att utbildningshelgen skall avhållas på Bosön den 12-16 november. Tio till femton klubbar kommer att skicka tre representanter till tre olika utbildningar. En förfrågan om intresse kommer att gå ut till cirka 30 klubbar.

Bridgens dag kommer att arrangeras den 2003-08-23 och 2004-08-28.

MK utreder möjligheten att återinföra årliga medlemskort i plast, där namn, medlemsklubb och medlemsnummer är präglade. Det polska förbundet har ett avtal med en sponsor, som gör att kostnaderna för tillverkning och distribution helt täcks, och vi kan förhoppningsvis göra detsamma. Även de svenska korten skulle kunna tillverkas i Polen.

• §7 Lagkommissionen
  • Inget att rapportera, men LK ville framföra att en artikel i det kommande numret av Bridge innehåller en insändare, som berör LK, men som LK inte hinner bemöta. LK föreslår, att insändare inte får införas, om inte ett svar kan publiceras i samma nummer. Styrelsen delade LK:s uppfattning.

• §8 Discipinnämnden

Hittills inga fall under 2002.
    • §9 Konsulenten

1. Min bedömning är att konsulentarbetet bedrivs mer proffsigt idag. Det gäller från planering till genomförande och uppföljning. Även på materialsidan har vi blivit starkare i takt med datorer och bildkanoner.

2. Konsulenterna har börjat jobba med specialprojekt vid sidan om den traditionella verksamheten. Det betyder till exempel att RBY håller på med en översyn av TL-materiel och dess examineringar. ROL med allt ungdomsmaterial. TWI ska komma med en slutrapport om Pensionärsprojektet och MME håller på med SM-veckorna och EM i Malmö.

3. Konsulenterna har regelbundna kontakter med sina distrikt. Målet är att varje distrikt minst ska ha en telefonkontakt i kvartalet och ett besök i halvåret.

4. MK har deltagit på de senaste konsulentträffarna. Detta har gjort avstånden mellan konsulenterna och MK mindre då mycket kan bestämmas direkt. Konsulenterna administrerar mycket av de beslut som tas i MK.

5. Reflexion: Vi har idag 5 konsulenter och 4 på kansliet (heltidstjänster räknat, med SAL räknad som kansliarbetare). För 5 år sedan var det 1 konsulent och 5 på kansliet.

6. Otrolig tur. SBF har haft en otrolig tur som fått TLA, ROL och TWI via arbetsmarknadsstöd. De kostar tillsammans ungefär vad en konsulent skulle göra i löner och sociala avgifter. De tre ger konsulentstyrkan en större bredd då alla har sina specialiteter inom lite olika områden.

7. Positivt. Konsulenterna känner att SBF bemöts allt positivare från såväl klubbar som distrikt. Däremot skall påpekande göras om medlemsavgifterna; många är negativa till MK:s förslag om klubbavgifter. Man är inte redo eller så är förslaget inte tillräckligt väl presenterat.

8. Vi har bra medlemssiffror. Dock borde vi spärra hårdare med hjälp av Ruter, ej medlemmar borde inte få spela på klubbarna.

9. SBF:s nya Internetsajt kommer att bli en höjdare. Det kommer att skapa en större samhörighet mellan våra medlemmar och klubbar samt distrikt.

10. Kraft i Skåne. Mycket kraft från konsulentsidan kommer att läggas i Skåneregionen from nu och ett år framåt. I första hand TWI samt ROL kommer att lägga många veckor i Malmöområdet och på dess skolor. Det hela handlar om att ta vara på EM och försöka utnyttja det hela positivt genom att få in flera juniorer som börjar spela bridge. ROL håller på att planera det hela och även övriga konsulenter kommer att bli inblandade innan det är över.

• § 10 Kansli-Info
  • BGU rapporterade att Thomas Larsson börjat på kansliet. Han jobbar dels som konsulent under upplärning, dels med den nya loggan och den nya hemsidan.

• §11 Övriga frågor

• Nestorpoäng

Beslöts att förslå Riksstämman att dessa skall skrotas. Erövrade nestorpoäng borde kunna växlas till bronspoäng. MPK fick i uppdrag att ta fram ett förslag angående växlingen liksom kontakta Skånes BF angående deras synpunkter.

• Seniorlandslaget

Diskuterades att seniorlandslaget skulle vara ett officiellt landslag på samma sätt som öppen klass, men styrelsen ansåg att detta skulle bli för dyrt.
    Däremot ansåg man, att riktiga uttagningstävlingar skulle genomföras, så att inte vinnarna i SSM-Lag automatiskt får representera Sverige. TÅS lovade att ta upp dessa frågor vid nästa TK-möte.

Slutligen beslöts, att vinnarna i SSM-Lag skall kunna välja mellan fri startavgift i
    SEM-Lag i Menton eller i Chairman's Cup.

• Kostnader för Rikslägret

Beslöts att höja stödet till 10.000 kronor redan innevarande år.

• Visionsmöte i Danmark

Danskarna har en visionskommitté, som arbetar med framtidsfrågor. SBF har blivit inbjudna att deltaga i deras möte 22-23 mars. Styrelsen beslöt att MK utser en svensk representant, dock måste kostnaderna stanna vid själva resan.

• §12 Åtgärdslista
  • Endast en punkt kvarstod.

Ansv            Företeelse                         Protokoll              Deadline

TÅS              Ledare till JVM i Ungern    SM-054                 03-05-09

§ 14 Avslutning