Protokoll från styrelsemöte den 23 augusti 2002

Anna-Lena Högström ALH
Peter Johansson PJO

§ 1 Öppnande av möte

MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

§ 2 Justering av föregående protokoll

Protokollet godkändes.

§ 3 Fastställande av dagordning

Dagordningen godkändes.

§4 Aktuella ärenden

Ekonomi och budget

Diskuterades bokslutet för 2001-2002. MRY hade en del synpunkter på förtydliganden, som BGU åtog sig att utföra. Därefter godkändes bokslutet, som slutade med en förlust på 551.917, vilket trots allt var bättre än budgeterat.

Styrelsen gick igenom kommittéernas förslag till budget för 2002-2003, och en mängd poster korrigerades. Det slutliga dokumentet slutade med en förlust på 112.500 kronor. BGU ålades att renskriva budgeten.

PFÅ påpekade, att budgeten inte får ändras då styrelsen beslutar om en obudgeterad utgift. Denna bör hellre hamna under extraordinära kostnader, medan budgeten ligger fast, så att delegaterna på Riksstämman och Distriktsträffen har en chans att känna igen siffrorna. Styrelsen stödde denna ståndpunkt.

EM 2004

LPE rapporterade att arbetet fortskrider enligt plan. Montern i Salsomaggiore var en stor succé, även om kostnaderna översteg de budgeterade.
I början av september skall avtal skrivas med alla hotell i Malmö, som vill vara med på arrangemanget.

De i Malmö planerade Guld- och Silvertävlingarna lever inte helt upp till gällande bestämmelser. Styrelsen beslöt att godkänna detta med hänsyn till att EM är ett speciellt tillfälle. Mot detta beslut reserverade sig TÅS.

SM-Veckan

LPE rapporterade att veckan som vanligt varit bäst hittills. Det var mycket nära 3000 par i sidotävlingarna och Chairman's Cup satte nytt deltagarrekord med bland annat sexton tillresta landslag.

Det ekonomiska utfallet uppskattades till en vinst på 200.000 kronor.

Distriktsträffen

CCE presenterade ett program för arrangemanget. Efter en del ändringar, främst avseende tidsschemat, godkändes förslaget. CCE renskriver det och BGU skickar ut en inbjudan.

§5 Skrivelser

Samarbetsförslag från Peter Ventura

PVE hade skickat in ett förslag om samarbete avseende SBF:s kurslitteratur. Styrelsen ansåg dock att de föreslagna återförsäljarrabatterna var för höga. BGU fick i uppdrag att meddela PVE.

Funktionärsseminarium i Turin 3-5 oktober

SBF har fått en inbjudan från EBL att deltaga med tre representanter. Styrelsen beslöt att skicka PFÅ, PJO och Tomas Brenning.

Som representant för EBL deltar även MME.

§6 Kommittéernas rapporter och planering

1. Tävlingskommittén

TÅS rapporterade, att MRY avgår som UK-Chef och att han tills vidare själv upprätthåller den positionen. Jenny Rudenstål tillkommer som ledamot i Junior-UK.

MRY presenterade en simultantävling, som skall spelas över hela landet den 3 november, i syfte att dra in pengar till landslagens VM-deltagande. Styrelsen godkände att guldpoäng utdelas i denna tävling, mot vilket TÅS reserverade sig.

Vad gäller avtalet med e-bridge vill TK att de skall följa gällande regelverk på samma sätt som alla klubbar. Styrelsen stödde denna tanke och BGU fick i uppdrag att informera e-bridge.

TÅS ansåg, att även om ölförsäljning är tillåten i Skövde, skall det inte vara tillåtet att dricka öl vid spelborden. Styrelsen höll med om detta. Enligt LPE är det redan så, även om tävlingsledarna kan ha missat det vid något enstaka tillfälle.

TÅS meddelade också att TK fått kraftig kritik på nätet, sedan reserver godkänts i SM-finalen för par, i strid med gällande bestämmelser. Styrelsen beklagade det inträffade, men ansåg också att TK måste kunna ge dispenser för att lösa uppkomna problem vid mycket sena återbud.

TÅS meddelade att TK beslutat höja resersättningen för distrikten längst i norr som en kompensation för att den fria startavgiften för par utan reseersättning tagits bort. Styrelsen godkände detta beslut, men inte att det skulle gälla retroaktivt.

2. Medlemskommittén

2.1 Allmänt

TLA presenterade en marknadsföringsplan, där det stora målet för SBF skulle vara att åstadkomma att alla trivs på våra bridgeklubbar. Detta kan få många konsekvenser, exempelvis att SBF tar fram förslag på handicapsystem, en förenklad lagbok för trivselbridge, strängare regler för udda system o.s.v.

Styrelsen stödde denna tanke, som skall utvecklas under Distriktsträffen.

2.2 Svensk Bridge

Tidningen skall från och med nr 1-2003 innehålla ett tema av något slag, exempelvis SM-veckan, utbildning eller trivsel. Den skall också innehålla fler sidor, förhoppningsvis på grund av fler annonser.

3. Ekonomikommittén

PFÅ ansåg att budgeteringsrutinerna måste förändras. Styrelsen skall inte behöva gå igenom ett utkast till budget på ett styrelsemöte, utan Ekonomikommittén skall i samarbete med de övriga kommittéordförandena kunna jobba fram ett färdigt förslag i god tid inför styrelsemötet.

PFÅ har sedan tidigare ett uppdrag att ta fram nya rutiner för budgetarbetet, och styrelsen ansåg att denna förändring skulle vara till det bättre.

§7 Lagkommissionen

Det har varit en del fall i Skövde, som avdömts på plats.

LK anser, att minst en, helst två av dess ledamöter skall finnas i Skövde på SM-veckans bekostnad. Detta stöddes av LPE under förutsättning att de arbetade som funktionärer, då det inte var något jurymöte. Med detta förklarade sig alla nöjda.

§8 Discipinnämnden
Inga nya ärenden.

§9 Konsulenten

MME rapporterade om läget i distriktsförbunden, en mer heltäckande rapport kommer skriftligen före nästa möte. Vidare rapporterades om kommande konsulentverksamhet. TÅS bad om en redogörelse med uppföljning av gjorda konsulentbesök. MME åtog sig uppgiften och skall se till att även denna redogörelse kommer ut i god tid till nästa möte.

§ 10 Kansli-Info

§11 Övriga frågor

Roger Olsson till 30%

SBF har fått ett erbjudande från Skånes BF, som avser att anställa Roger Olsson. Mot 30% av lönekostnaden kan SBF utnyttja Roger enligt eget gottfinnande under 30% av hans tid.
Styrelsen var försiktigt positiv, men ville före ett beslut få en del förtydliganden från Skåne

Felaktigt utdelade guldpoäng i Skövde

I den avslutande guldtävlingen delades av misstag ut guldpoäng till de fyra främsta paren, trots av bara tre par var berättigade enligt gällande regler.
Trots att det troligen varit ett populärt beslut att låta spelarna behålla de utdelade poängen, ansåg styrelsen att det inte var lämpligt. Det kändes fel att släta över en faute med ett antal guldpoäng, som inte kostar förbundet någonting.
I stället beslöts att det aktuella paret skulle bjudas på startavgiften i nästa års tävling.

§12Åtgärdslista

Nedanstående punkter kvarstår:

Ansv Företeelse Protokoll Deadline

LPE Avtal med hotell Malmö SM-049 02-03-17

PFÅ Rutiner för budget och redovisning SM-050 02-04-25

De punkter som borde tillkomma, är redan åtgärdade.

§ 13 Avslutning

MQV avslutade mötet och tackade för visat intresse och Danmarks BF för deras gästfrihet.

Vid protokollet                            Justeras

Björn Gustafsson                        Mats Qviberg