Protokoll från styrelsemöte i Västra Karup den 8 september 2001

Håkan Isaksson

HIS

§ 1 Öppnande av möte

MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna, i synnerhet Per Fåhraeus och Torsten Åstrand

§ 2 Justering av föregående protokoll

Föregående protokoll godkändes.

§ 3 Fastställande av dagordning

Dagordningen godkändes med tillägg av några övriga frågor.

§ 4 Kommittéernas rapporter

Informations- och Marknadsföringskommittén: ALH
MME informerade att ett kommittémöte är inplanerat i månadsskiftet september/oktober.

SM-veckokommittén: LPE
LPE rapporterade om en stor succé med cirka 15% fler deltagare. Ett stort problem är trängseln i spellokalen. I år var vi tvungna att för första gången neka par att spela på grund av platsbrist.
MME och MRY fick i uppdrag att kontakta kommuner i Mellansverige för att ta in offerter på en SM-vecka.

Tävlingskommittén TÅS
BJU föreslog att klubbar som inte har lag i division 1-3, skall kunna slå sig samman för spel i division 4. Styrelsen hänvisade frågan till TK.

Uttagningskommittén: JDI

JDI utdelade en skriftlig rapport (bifogas).

Utbildningskommittén: MME
Hela kursmaterialet är under ombearbetning. Det är ett stort jobb som kommer att ta minst hela verksamhetsåret i anspråk.

§ 5 Lagkommissionen BGU

LK har klagat på att de ej fått uttala sig innan beslutet om ny instruktion tagits. BGU skall diskutera frågan med LK, och senast till riksstämman ha ett färdigt förslag, som förhoppningsvis alla parter kan godta.

§ 6 Disciplinnämnden OLI

Inga nya fall

§ 7 Aktuella ärenden

1. Ekonomi och budget
    Årets utfall och budgetarna för kommande år gicks igenom. Konstaterades att kostnaderna för den löpande verksamheten varit 1.2 miljoner under det innevarande året och prognosticeras till 600.000 för de kommande.
    Detta ansåg sig styrelsen inte kunna acceptera. Då en höjning av medlemsavgifterna kändes orealistisk, bedömdes att kostnaderna måste minskas.
    BGU fick i uppdrag att på basis av de förda diskussionerna ta fram en reviderad budget inför riksstämman.
  2. EM-Lag 2004 MME
    MME rapporterade från studiebesök i Malmö. Kommunen är mycket positiv och det finns utmärkta lokaler och hotell för ändamålet. Styrelsen konstaterade att intresset för ett EM i Malmö 2004 är stort, men att det måste finns garantier för att kostnaderna inte blir oacceptabelt höga.
    MME fick i uppdrag att kontakta EBL i syfte att finna en europeisk huvudsponsor och eventuellt få någon form av ekonomisk garanti. Han skall också vara kontaktman för de personer, som utses att ragga sponsorer.
  3. Samarbete med Svenska Bridgeförlaget
    Peter Ventura hade presenterat ett förslag till samarbete, som innebar att förlaget ansvarade för distributionen av kursmateriel och andra trycksaker till förbundets medlemmar.
    Styrelsen föredrog dock en lösning, som innebär att Steen Alfredsson anställs som ansvarig för en distributionscentral i Tolg. Därifrån skall medlemmarna kunna beställa alla trycksaker som SBF producerar, även mästarpoängkuponger.
    Detta hindrar inte andra former av samarbete som reklamavtal eller rabattavtal.
  4. Motioner och styrelsens förslag
    (Se tidigare utskick)
  5. Pensionärsprojektet
    Projektet följer plan och budget. Thomas Winther har skrivit en kort lägesbeskrivning. (se bilaga)
  6. Verksamhetsberättelser
    De inkomna verksamhetsberättelserna godkändes
  7. Tematräffarna
    Som ämnen för årets tematräffar utsågs
    "Ekonomi och Budget" med Mats Qviberg och Erik Rydén som ansvariga.
    "Motioner och styrelsens förslag" med Björn Gustafsson som ansvarig.
    "Bridgen och Idrotten" med Micke Melander som ansvarig.
    "Ruter" med Tomas Brenning som ansvarig.

§ 8 Konsulenterna

MME rapporterade om vad som händer på fältet. En presentations CD har tagits fram samt att varje konsulent har en egen pärm innehållande material som går att beställa från förbundet. Förutom att filerna finns på CD så finns också alla dessa dokument på OH så i de fall bildkanonen inte finns att tillgå går det utmärkt att ändå presentera samma sak.

Konsulenterna åker för närvarande kors och tvärs och det är mycket skolverksamhet. Arbetet med Riksidrottsgymnasier fortsätter och mynnar förhoppningsvis ut i 3x3. Arbetet fortlöper i övrigt väl. Ny lägesrapport över Bridgesverige kommer till styrelsen i december.

§ 9 Kansli - info

BGU rapporterade att kansliet skaffat en ny telefonväxel, sedan dan gamla brutit ihop under ett åskväder.

Man har också köpt in en bildkanon, som främst skall användas vid utbildningen i Ruter, men som kan användas till mycket annat och även lånas ut till distrikt och klubbar.

§ 10 Övriga frågor

1. System och konvetioner på nätet
    Styrelsen godkände ett förslag från Mats Nilsland, där han med en budget på 20.000 åter sig att administrera arbetet.

§ 11 Avslutning

MQV avslutade mötet och tackade för visat intresse. Nästa möte blir den 19 oktober i Sollentuna.

Vid protokollet Justeras

Björn Gustafsson Mats Qviberg