Valberedningens förslag

Rapport från Valberedningen i Sveriges Bridgeförbund:

Undertecknad som av olika omständigheter blivit ensam ansvarig för Valberedningen ber att få överlämna mitt förslag stadgeenligt till SBF. Jag föreslår att antalet ledamöter i styrelsen (inkl. ordf.) minskas från nio till åtta, vilket årsmötet har att ta ställning till före själva valen. Min utgångspunkt är att suppleanterna skall delta fullt ut i verksamheten och då är totalt tio ledamöter fullt tillräckligt. Orsaken är således inte kandidatbrist. Om årsmötet inte vill minska styrelsens storlek, flyttar förstesuppleanten upp till ordinarie i mitt förslag.

Mitt förslag är följande:

Omval av Mats Qviberg som ordförande och av Johan Dieden, Anna-Lena Högström,
Lars Persson och Mari Ryman som ledamöter.

Nyval av Christer Cedergren, Carl Ragnarsson och Torsten Åstrand som ledamöter, av Thomas Larsson som förstesuppleant och av Peter Johansson som andresuppleant.

För Valberedningen 2001-08-19

Per Fåhraeus

Presentation av de nya kandidaterna:

Christer Cedergren är 58 år och bor i Enköping. Han har nu tjänstepension från Försvarsmakten och har 2001 gjort en stor administrativ ledarinsats vid O-ringen. Christer är regionmästare** och tävlingsledare med guldlicens. Han är ordförande i Köp En Sol BS sedan –92 (bridgeresor), styrelseledamot i SBF 1981-86, ordf. i Ångermanlands BF 1976-81 och f.d ordf. i två olika klubbar.

Calle Ragnarsson är 34 år och bor i Linköping men är uppvuxen i Halmstad. Han är gymnasielärare i matematik och fysik samt studierektor. Calle är stormästare med placeringar som 3:a såväl i SM-par 1994 som i SM-mixed 2001. Han är ordförande och distriktstävlingsledare i Östra Mellansvenska BF, f d ordf. i Filbyter.

Torsten Åstrand är 62 år och bor i Motala, men har tidigare bott i Säffle. Han är f d administrativ chef för Electrolux Constructor. Torsten är riksmästare och har medverkat i SM-finaler i par 5 gånger samt i lag. Han är internationell tävlingsledare och har dömt i två VM och ett antal EM m m, är nu ledamot av TK, MPK , suppleant i Lagkommissionen och ordförande i Motala BA, f d distriktstävlingsledare i Värmland –Dals BF, styrelseledamot i Östra Mellansvenska och ordf. i Billerud BK.

Thomas Larsson är 26 år och bor i Stockholm men kommer från Sundsvall. Han är art director på en reklambyrå, egen företagare och har varit friidrottsledare. Thomas har vunnit lag-SM för juniorer, varit med i SUBF:s styrelse i tre år, diplomerat sig som bridgelärare vid 18 års ålder, arbetat som ungdomsledare i Medelpad, medverkat i Utbildningskommittén i fyra år och coachat yngre juniorlandslaget i Turkiet år 2000.

Peter Johansson är 38 år och bor i Borlänge. Han har haft skivaffär och är frilansjournalist. Peter är regionmästare***, sitter i styrelsen för Dalarnas BF, skriver bridge i olika tidningar, är junioransvarig för Borlänge BK och pressansvarig i klubb och distrikt.