Motion till Sveriges Bridgeförbunds Riksstämma från Norrbotten

I våras slog Sverige Moldavien i en VM-kval match i fotboll. Det andra målet gjordes ur ett - på TV -
misstänkt offsideläge.

Men som målskytten Marcus Allbäck själv uttryckte det:
- Blåser inte domaren för offside så är det inte offside.

Bridge är också en sport. Under flera år har förbundet - helt riktigt - drivit den tesen. Men förbundet vill samtidigt inte följa de normer som är normala inom all sport: Domaren dömer

En match spelas om bara om det visat sig att någon av klubbarna använt sig av otillåtna spelare eller dylikt.

Inom bridgen är det annorlunda. Skulle något par vara missnöjd med domarens, och den lokala juryns, beslut kan han överklaga och sedan får alla spelare vänta någon vecka innan de vet hur de placerat sig i tävlingen, vilket lag (par) som vunnit.

Norrbottens Bf  anser att detta inte är bra. Det skapar onödig osäkerhet och det gör att media kommer att betrakta bridgesporten mer udda än vad den är.

Rubriken "Lag Magic kanske vann DM-finalen" låter inte särskilt bra. Norrbottens Bf föreslår därför att den lokala juryns beslut ligger fast och att lagkommissionen i stället får en utbildande och värderande  funktion. På SM-tävlingar kan medlemmar av kommissionen, eller av denna utsedda andra personer, utgöra jury. Det går också att gradera tävlingsledarna så att man ställer vissa krav på vad som krävs för att döma en vanlig silvertävling, en guldtävling, DM-final osv.

Norrbottens Bf föreslår att tävlingsjuryns beslut inte går att överklaga.

För Norrbottens Bf

Biörn Torbiörnsson