Motion från Gävleborgs bridgeförbund om förändring i antalet par och antalet spelade brickor i guldtävlingar arrangerade av klubbar och distrikt.

Nuläge

Idag skall varje partävling där det spelas om mästarpoäng i guld innehålla minst 32 par, det skall spelas minst 62 brickor m.a.o. För att arrangera en silvertävling krävs det 16 par och/eller minst 42 brickor. Undantag är kvalificeringstävlingar till SM.

Bakgrund

Många av våra guldtävlingar måste ställas in p.g.a. för få deltagare, de sista åren har allt fler arrangörer varit tvungna att inse detta. Att tävlingar ställs in är inget nytt för oss bridgespelare, men att det ställs in när antalet par uppgår till mellan 28 – 30 par känns helt fel. I och med att det idag skall vara "lättare" att kunna arrangera en guldtävling bör även förutsättningarna bli bättre för arrangörerna. Vi inom Gävleborgs BF:s styrelse är överens om att en förändring av antalet par borde ske inför 2002 års spelprogram till gagn för bridgen i Sverige.

Motion:

Vi föreslår härmed en regeländring enligt nedan:

att 28 par räcker för att arrangera en guldtävling.

att vid 32 par spelar minst 62 brickor.

att vid mindre parantal än 32 spelas det 3 brickor per rond.

att varje guldtävling med mindre än 32 par ej kan erhålla högre status i form av förhöjd guldvaluta.

Gävleborgs BF uppdrar åt riksstämman att anta motionen i sin helhet.

Enligt styrelseuppdrag

Kent Maltein Anders Norin