www.bridgefederation.se

Sundsvall 2002-01-02

Veteraner blir Seniorer!

Sveriges Bridgeförbund fattade vid senaste styrelsemötet en rad beslut som påverkar landets Veteraner. I första hand är det tre förändringar som görs:

1. Begreppet Veteraner försvinner i och med denna säsong. Det nya är Seniorer. Vilket är en harmonisering mot vad som används internationellt (Seniors).

2. Senioråldern sänks till 55 år (man ska ha fyllt 55 när tävlingen EM par/lag startar). Tidigare ska man ha fyllt 60 under det år tävlingen spelats. Även detta är en harmonisering mot de internationella reglerna som har samma åldersgräns.

3. SM-lag final för Seniorer är något som aldrig tidigare spelats. Den första kommer att äga rum den 9-10 mars 2002. Denna final är också kval till EM. Vilket innebär att vinnaren får, om man så önskar, representera Sverige vid de Europeiska Mästerskapen i Seniorklassen 2002. Tävlingsupplägg kommer att presenteras senare likaså spelplats. Intresserade klubbar som vill arrangera kan höra av sig till TK Torsten Åstrand. Om ett lag vinner som inte använt alla sina sex spelare får man i efterhand komplettera med fler om man så önskar.

Exempel:

De ändringar som nu är beslutade gäller from med 2002. I de fall tävlingar redan startat gäller föregående års regler. Ett exempel är SM-par för Veteraner där kvalen redan startat. Åldersgränsen för SM-par Veteraner är fortfarande 60 år t o m spelåret 2001-2002 (född 1942). Året därpå gäller 55 år som gräns (född 1948). Namnet blir då SM-par Seniorer.

Kommentarer ring Micke Melander 070-654 65 68