PRESSMEDDELANDE

Sundsvall 2003-02-03

England möter Sverige i maj

För fyra år sedan infördes ett utbyte mellan Englands- och Sveriges Bridgeförbund. När det då begav sig fick svenskarna besöka Manchester, för två år sedan var Engelsmännen i Stockholm och nu är det Sveriges tur att återigen bege sig till England. Värdstaden för arrangemanget är Darlington, som ligger vid Newcastle.

Syftet är att på olika organisationsnivåer lära känna varandra och kanske också finna idéer som är överföringsbara till det andra landet. I utbytet spelas också en bridgematch, England har gått segrande ur de båda tidigare matcherna.

Till årets utbyte har det bestämts att ett förbunds-, ett distrikts- och ett klubblag skall träffas. Det betyder att 12 svenskar reser över till Darlington för att möta lika många engelsmän såväl vid bridge- som vid mötesbordet.

SBF:s styrelse bestämde vid förra mötet att Per Fåhraeus, Christer Cedergren, Torsten Åstrand och Micke Melander skall representera Sverige på förbundsnivå. Vidare bestämde man att Medlemskommittén skulle utse de båda andra lagen, vilket nu också gjorts.

Kommittén fann att det var tänkbart att belöna många klubbar och distrikt för det arbete man lägger ned år ut och år in, men kom fram till att det hela skulle nu skulle gå i utbildningens/rekryteringens tecken. Vidare bestämde man sig för att det inte skulle tas fyra personer från en klubb eller ett distrikt utan två för att få lite mera spridning över landet.

Medlemskommittén har kommit fram till följande:

Distriktslaget

Jämtlands Bridgeförbund för det arbete de lägger ned med att ta hand om sina nybörjare efter att kurserna slutat. Med det engagemang man ringer runt till dem och berättar vart kvällens nybörjarspel arrangeras.

Norrbottens Bridgeförbund för den rekryteringskampanj de gjorde 2001, som har resulterat i fler nybörjare i vårt nordligaste distrikt än vad någon på förbundet kommer ihåg.

Klubblaget

Strängnäs BK Gripen för det rekryteringsarbete och den långsiktiga strategi de jobbat med under väldigt lång tid. För att man prioriterar nybörjarspel och är beredda att försöka med alla möjliga tänkbara verksamhetsformer för att få alla att trivas.

BK Everfresh som har ryckts upp från dvala till en av Sveriges storklubbar på bara några år. Att det är möjligt beror helt och hållet på den professionella utbildningsverksamheten.

Med vänlig hälsning

Micke Melander