Pressmeddelande
111 35 Stockholm

www.bridgefederation.se

PRESSINBJUDAN!

Plats: Blå Hallen, Hotell Billingehus, Skövde. Informationsdisken vid entrén.

Tid: Lördagen den 27 juli, drop-in efter 12.00.

Angående: SM-veckan i bridge.

Sundsvall 2002-07-24

Rekordstort deltagande till SM-veckan i bridge att vänta!

På lördag den 27 juli invigs årets SM-vecka i Bridge på Billingehus i Skövde. Som vanligt kommer nya mästare att koras vid SM-finalerna i Dam, Mixed-, Veteran- och Öppen- klass. Parallellt med SM-finaler och otaliga sidotävlingar arrangeras den stora lagtävlingen Chairman´s Cup. Hela 105 lag är anmälda till start, förutom svenskt deltagande finns hela 16 nationer anmälda till start i tävlingarna och närmare 30 utländska lag. Flera av dessa är landslag. Chairman´s Cup är ett arrangemang som sponsras av ordföranden i SBF, Mats Qviberg.

Många tävlingar spelas i Blå Hallen på Billingehus. Men också hotellets övriga utrymmen där det finns större ytor kommer att ta i anspråk. Nytt för året är också ett 160 kvadratmeter stort partytält som monteras upp vid huvudentrén för fikasugna spelare.

Trots de förändringar som gjorts mot tidigare år är det inte säkert att lokaliteterna kommer att räcka till. För veckan fortsätter att växa och skall man tro den ökning av lag till Chairmans Cup som tillkommit i år är det inte längre 10% per år utan detta år kring 30%. Det gör att det blir fullt, väldigt fullt. Medlemmar kommer säkert att komma tidigt för att försäkra sig om att få vara med och spela. Det går inte att förhandsanmäla sig till sidotävlingarna.

Som vanligt kommer hela SM-staben till Skövde. SM-generalen Lars Persson garanterar att det skall vara en bridgefest för hela familjen,. Programmet är späckat med aktiviteter även för den som inte spelar bridge såsom golf, boule, fiske, bad, tipspromenader mm.

- Men självklart skall alla som vill spela bridge få chansen till sitt lystmäte också, fortsätter Lars. Har man inte kvalificerat sig till någon final så kanske man vill titta på bridge eller spela själv i någon av de sidotävlingar som avlöser varandra under veckan. Vi har i år upp till fyra sidotävlingar per dag.

- Ifjol införde vi en ny stor partävling sista helgen som vi nu kommer att arrangera igen. Vi tror den kommit för att stanna, säger Lars. Den kommer att attrahera många spelare att även stanna kvar sista helgen med fina prispengar som största morot.

- Vi kommer i år att förbruka nästan 40 000 kortlekar. Hela 624 spelare har till slut kvalat in till de SM finaler som avgörs i Skövde. De olika finalerna som avgörs är damer, mixed, veteraner, och öppna par.

För genomförandet av SM-veckan har SM-generalen Lars Persson en stab på 35 bridgearbetare som arbetar ideellt för spelarnas trivsel och service under veckan. C:a 100 000 kopieringspapper förbrukas, och c:a 700 spelare är igång samtidigt med sitt tävlande från morgon till kväll. En del kommer i början av veckan för att sen åka hem några dagar och sedan återkomma i slutet. Andra stannar hela tidsperioden ut.

Vill du ha mera information om SM-veckan ring informationschefen för SM-veckan Åsa Andersson 021-35 53 85 eller 070-376 11 55. Hon tar också emot pressen på besök efter 12.00 lördagen den 27 juli i Blå Hallen. Från och med lördag morgon går det även att ringa direkt till Blå Hallen; 0500-44 57 52.

Mer information om SM-veckan kolla in:

För kommentarer av Lars Persson - ring 070-696 00 56