Sundsvall 2002-04-08

SM-lag semifinalerna avgjorda!

I helgen spelades de 10 semifinalerna i årets SM-lag. En av de största skrällarna var att lag Skara lyckades bringa storfavoriten Anderstorp på fall i Jönköping. Även topplaget Örebridgen höll på att få se sig besegrade i sin semifinal, men de lyckades ändå vinna sin semifinal med minsta möjliga marginal. Störst marginal hade Stockholmslaget Magnusson. Laget skrapade i helgen ihop hela 117 VP av 125 möjliga – imponerande! Hela tre skånelag tog sig vidare till finalen, Stall Dieden, iT-bolaget och Billgren. Det verkar som om de som påstår att Stockholm gått tillbaka får mera vatten på sin kvarn om var den bästa bridgen spelas i landet.

SM-lag finalen går av stapeln den 10-12 maj i Linköping.

RYD                            Stall Dieden

Johan Dieden, Peter Fredin, Mats Petterson, Jan Becklén, Morten Andersen (Dan) och Sören Christiansen (Dan).

Stall Dieden vann sin serie klart. Laget var förhandstippade som favoriter tillsammans med Frontec. Frontec  blev en besvikelse och hamnade till slut näst sist.

GÄVLE                        Shona

Morgan Svensson, Hans-Ove Sandin, Bo Sundell, Per Ol-Mårs, Hans Söderin och Tomas Wiklund.

Enligt förhandstipsen skulle semifinalen i Gävle utspela sig som en drabbning mellan Shona och Skalman. Men inte ens en fullpoängare i sista matchen kunde ta Skalman till seger. Vann gjorde istället Shona, som avslutade med WO-seger då lag Jernberg inte tog sig till start. Lag Helge vann sista matchen passerade därmed också Skalman som inte slutade bättre än trea i sin semifinal.

UMEÅ                         TREEAB

Olle Axne, Leif Ruthström, Gunnar Elmroth och Leif Trapp.

Även i denna serie var det enligt förhandstipsen klart att det skulle stå mellan två lag,  TREEAB och Dialect. Och visst spelade Dialect laget stabilt men det krävs storsegrar i några matcher för att man skall kunna vara med och slåss om segern i en semifinal. 19-11 räcker inte…

SKÖVDE                     iT-Bolaget

Mats Nilsland, Lena Kärrstrand, Tomas Andersson, David Probert, Johan Bennet och Göran Lindberg.

Programenlig seger då förhandstippade iT-bolaget var storfavoriter.

LINKÖPING               Billgren

Jan Billgren, Peter Billgren, Lars-Ingvar Hydén, Björn Sanzén, Ronny Blomdahl, Björn Bäckström

Nästan 50% av förhandstipsen hade Skånelaget Billgren fått, meriterade Team Zang räckte återigen inte riktigt ända fram.

TRELLEBORG             Everfresh

Anders Brunzell, Pia Andersson, Fredrik Björnlund, Arne Larsson, Jim Nielsen och Tobbe Törnqvist.

En av de största förhandsfavoriterna som höll för trycket, hela 1.97 i kvotberäkningen.

JÖNKÖPING               Skara

Bo Roos, Magnus Göransson, Sören Lennartsson, Per Larsson, Bengt Larsson och Christer Karlsson.

Skaragrabbarna fick jättefavoriten Anderstorp på fall. Anderstorp hade hela 10 VP upp till vinnarna.

STOCKHOLM              Magnusson

Magnus Magnusson, Johan Ebenius, Daniel Auby, Per Hallberg, Sven-Åke Bjerregård och Jörgen Lindqvist.

I Stockholms heatet var Lag Magnusson storfavoriter enligt förhandstipsen. När de fem matcherna var summerade kunde man konstatera att laget skrapat ihop hela 117 VP och hade en kvot på hela 3,74. Laget var helt överlägsna och måste ses som en av de stora utmanarna till att vinna även finalen!

KARLSTAD                 Örebridgen

Göran Pettersson, Bo-Henry Ek, Leif Svenzon, Bernt-Åke Jansson och Tommy Jansson.

Detta var den jämnaste semifinalgruppen där vem som helst av de tre första lagen hade kunnat avgå med segern. Rutinerade Örebridgen drog till slut det längsta strået och vann på 86 VP, före Ek 85 och BK S:t Eskil 83. Örebridgen vann sin sista match mot just BK S:t Eskil med 18-12 men Ek lyckades bara få med sig 14 från sitt möte med KBK, Anders. Så nära var det att en annan av förhandsfavoriterna, blev utslagna. Örebridgen blir säkert ett av topplagen också i finalen.

BORLÄNGE                                  KBK ACBL

Anders Ljung, Jan-Olov Andersson, Christer Bjäring och Leif Claesson.

En misstänkt saboterad förhandstippning siade om en uppgörelse mellan L-G, Einarsson och KBK ACBL. Nu var det istället Uppsalalaget Gilleström som hotade ACBL om segern. Men laget nådde inte riktigt ända fram och hade behövt 25 i sista matchen för att gå om Karlstadslaget, 17 räckte bara till att befästa andraplatsen i semifinalen.

För fullständiga resultat se: http://db.bridgefederation.se/hjarter/

Med vänliga hälsningar

Sveriges Bridgeförbund.