Sundsvall 2002-02-07

Rysare när 4:e IOC Grand Prix avgjordes i Salt Lake City, USA

Sent igår kväll stod det klart att Kanada vann guldmedaljerna i den 4:e IOC Grand Prix tävlingen. De tidigare tre tävlingarna har alla spelats på det olympiska museumet i Lausanne.

Det var en av de bäst spelade och mest spännande bridgefinaler som man kunnat skåda under de senaste åren. I det kanadensiska laget spelade Keith Balcombe, Gordon Campbell, Nicholas Gartaganis, Fred Gitelman, Peter Jones och Joseph Silver. De mötte i finalen Polen med Cezary Balicki, Michal Kwiecen, Jacek Poletylo, Jacek Pszczola, Marek Wojciki och Adam Zmudzinski.

Italien vann matchen om tredje plats mot Norge.

I damklassen vann Frankrike stort över USA. För Frankrike spelade Véronique Bessis, Bénédicte Cronier, Catherine D'Ovidio and Sylvie Willard och representerade USA gjorde Mildred Breed, Amalya Kearse, Jill Meyers, Sharon Osberg, Shawn Quinn, Kerri Sanborn, och Rose Meltzer.

I damklassen vann Holland matchen om tredje pris mot Tyskland.

Även i juniorklassen var det spännande in i det sista. Efter att det nordeuropeiska laget hamnade i ett kraftigt underläge efter det första segmentet lyckades de till slut spela sig ikapp det amerikanska laget, och matchen slutade till slut oavgjort. Ett väldigt ovanligt resultat i bridgesammanhang. För Amerika spelade Augustin Madala, Carlos Pellegrini, Joel Wooldridge och John Hurd. I lag Nordeuropa återfanns Bas Drijver, Sjoert Brink, Andreas Marquardsen och Martin Schaltz.

Tävlingarna spelades på Hilton Salt Lake City Center i Utah, USA, och arrangerades av Världsbridgeförbundet under perioden 2-6 februari, 2002. De spelades i tre klasser, män, damer och juniorer.

Resultat:

Män

Kanada – Polen 76 – 64,5

Italien – Norge 95 – 29

Damer

USA – Frankrike 80 – 173

Holland – Tyskland 67 – 21,5

Juniorer

Amerika – Nordeuropa 135 - 135

För mera information se: http://www.bridge.gr/tourn/Salt%20Lake.02/Salt%20Lake.htm

Mvh.

Micke Melander – Sveriges Bridgeförbund