Sundsvall 2003-02-03

Svenskt lag vann oväntat observationstävling II

Säsongens andra observationstävling för juniorer hade i år stor internationell prägel. Dock var det svenska lag "Daniel" med Daniel Sivelind, Kjell Eriksson, Daniel Salomonsson och Pekka Malmström som till slut vann tävlingen. Polen ställde upp med ett juniorlag och ett skollag (upp till 20 år). Det polska äldre laget är kvalificerade och kommer att deltaga vid årets junior-VM. Laget var naturligtvis stora favoriter inför J-OBS II. Även Estland och Finland hade var sitt lag, övriga sex lag kom från Sverige.

Tävlingen spelades på BK S:t Erik i Stockholm. Tävlingsupplägget var att alla skulle möta alla över 12 brickors matcher. Efter halva tävlingen såg det ut som om favoriterna skulle infria förväntningarna, då de hade en betryggande ledning. Men nu var det dags för lag Sandra, det ena av de två svenska skollagen att visa framfötterna. Efter bra spel besegrade de polackerna med hela 25-4, vilket höjde spänningen och jämnade ut tätstriden.

Inför sista matchen ledde Polens skollag (Jan Sikora, Piotr Nawrocki, Filip Niziol och Marcin Malesa) knappt före lag "Daniel" (Daniel Sivelind, Kjell Eriksson, Daniel Salomonsson och Pekka Malmström). På tredje plats återfanns favoritlaget med de Polska juniorerna (Jakub Kotorowicz, Krzysztof Kotorowicz, Konrad Araszkiewicz och Pawel Wittenbeck) endast 1 poäng efter det svenska laget.

Påpassligt möttes just, lag "Daniel" och polska skollaget i sista matchen. Det äldre polska laget hade spelat klart först, de orkade bara med 7 i sin sista match och var därmed borta. Det innebar att vi hade en ren finalmatch om segern mellan ettan och tvåan. Efter en hård match besegrade till slut svenska "Daniel" polackerna med 19-11, därmed vann man också hela turneringen.

På fjärde fjärde plats överraskade det svenska skollaget "Sandra" med systrarna Sandra och Cecilia Rimstedt i spetsen, tillsammans med Björn Thalén och Emma Sjöberg. Cecilia och Sandra slutade dessutom fyra i IAF-tävlingen, som vanns av Daniel Sivelind och Kjell Eriksson.

- De två landslagen som ska representera Sverige i NM i Finland till sommaren, kommer jag att ta ut efter JSM lag som spelas i Stockholm i slutet av mars, kommenterade en nöjd Krister Ahlesved, kapten för de svenska juniorerna.

För mera information se www.bridgefederation.se/welcome/junior/jobs03/index.htm