Pressmeddelande HQ Fonder Cup         Stockholm 2003-10-14

I helgen, 17-19 oktober, avgörs Sveriges första Cuptävling för par i samband med Sveriges Bridgeförbunds 70-års jubileum och riksstämma på hotell Billingehus i Skövde.

Tävlingen är sponsrad av HQ Fonder som är en av Sveriges största oberoende kapitalförvaltare. Förvaltningen utgörs i huvudsak av svenska och ryska aktier. HQ Fonders mål är att skapa en positiv avkastning samt att överträffa jämförelseindex och konkurrenter.

En av HQ Fonders grundare, Mats Qviberg väntas bli omvald till ordförande för bridgeförbundet på ytterligare 2 år. Under förra säsongen utspelades följande bricka i en ligamatch på Bridgeklubben S:t Erik där Mats oväntat bytte fot under pågående budgivning.

E K 8 4 2
  E K D 9 5 2
10 9   kn 7
3   kn 10 8 7 4
kn 9 8 2   K D 10 4
D 10 9 8 4 3   E kn
  D 6 5 3
  K 7 6 5

Nord Öst Syd Väst
Mats Jenny Thomas Marita
Qviberg Rudenstål Larsson Tengå
2 ru pass 2 hj pass
4 NT pass 5 ru pass
6 hj D pass pass
6 sp pass pass pass

2 ru var enda krav. 2 hj jasså. 4 NT essfråga. 5 ru 0 eller 3 ess.

Spelet var fort över efter ruterkung i utspel och trumfen två-två.

Mats Qviberg är vi vana att se som framgångsrik affärsman. Här ser vi ett exempel på hur han gör ett korrekt avgörande i en trängd budsituation i Bridge.

Efter att tolkat 2 hjärter som naturligt såg Mats möjligheterna till lill- eller storslam. Men 2 hjärter var inte naturligt, vilket han kom ihåg först när Jenny dubblade 6 hjärter. Då plockade han fram sin andra färg där partnern turligt nog hade ett bra stöd. Jenny och Marita hade sinnesnärvaro nog att inte dubbla spaderslammen, som gick hem.

I helgen spelar han för att ta sig till final i HQ Fonder Cup.

Thomas Larsson 08-545 270 55 eller 070-999 52 79

Bild på Mats Qviberg foto: Ib Lundby, Danmarks Bridgeförbund