www.bridgefederation.se

Sundsvall 2001-07-02

Inga svenska framgångar i EM

I lördags avslutades EM-lag på Teneriffa, Kanarieöarna, efter nästan två veckors hårt spel. Sverige ställde upp med lag i samtliga tre klasser och hade nog räknat med att åtminstone få med ett lag till VM-slutspelet som denna gång avgörs på Bali. Nu blev det inte så och närmast att nå ditt var seniorerna som till slut kom fyra, i den klassen går bara de tre bästa till VM ( i öppen- och damklass går de fem första till VM-slutspel).

I öppen klass inledde Sverige med förlust mot Ryssland i den första matchen. Laget hade överhuvudtaget svårt att klippa i med de riktiga vinstmatcher som behövs, istället noterades ett flertal knappa segrar eller oavgjorda matcher. Det är inte gott nog speciellt då konkurrensen har hårdnat och det i dag knappt finns några lätta matcher. Laget spelade mycket bra mot de på papperet starka lagen. När laget inte tog in något på täten föll man istället längre och längre ifrån, kanske tappade laget sugen en aning när man märkte att det inte längre gick att nå det uppspikade målet. Norge kom tvåa, Polen trea följt av Ryssland och Israel.

I damklassen inledde svenskorna mycket bra för att sedan falla tillbaka något utan någon egentlig chans till att nå fem-i-topp. England krossade allt motstånd och vann relativt lätt, i övrigt var det ganska tidigt klart att det förmodligen skulle vara en affär mellan Holland, Tyskland, Österrike och Italien.

Bättre gick det för seniorerna som hela tiden låg och pendlade i toppen, laget räckte tyvärr inte riktigt ända fram. Istället var det i vanlig stil de polska och de franska laget som var starkast. I seniorklassen har ett land (ändring from nästa mästerskap) haft möjlighet att ställa upp med två lag. Detta gjorde att Polen 1 vann före Frankrike 2 och Frankrike 1.

Slutresultat Öppen klass, 35 deltagande länder:

1 ITALIEN 647.00

2 NORGE 638.00

3 POLEN 624.00

4 RYSSLAND 616.50

5 ISRAEL 594.50

6 Danmark 592.00

17 Island 546.00

21 Sverige 532.00

27 Finland 459.50

Slutresultat dam klass, 21 deltagande länder:

1 ENGLAND 393.00