Sundsvall 2003-07-03

Svenskt landslag uttaget till Bridge-VM för damer

Idag klargjorde Anna Järup, NPC för det svenska damlandslaget och coachen Bror Bjerner vilka som skall representera Sverige vid VM i Monte Carlo senare i höst.

De som får äran att representera de blå-gula färgerna är Pia Andersson - Jessica Larsson, Göteborg/Stockholm, Jenny Evelius-Nohrén - Ylva Karlsson-Uisk, Uppsala samt Catarina Forsberg - Maria Grönkvist, Örebro.

- Vi var under en längre tid ganska överens om uttagningarna av Pia och Jessica samt Jenny och Ylva, säger Bror Bjerner i en kommentar. Frågan var vilket par som skulle komplettera laget, till slut stod det mellan Maria och Catarina samt Kathrine Bertheau - Catarina Midskog. Vi valde att vänta till efter Menton för att se om något klarnade. Båda paren noterade där ungefär jämbördiga resultat och till sist tog vi ut Maria och Catarina som var med om att kvala in laget till VM.

- Konkurrensen i damklassen har hårdnat betydligt under senare tid och inom kort är det ingen som kan känna sig säker på en plats i laget, vilket glädjer oss mycket, säger Anna Järup.

- Nu närmast väntar träning mot Danmark och Tyskland i Köpenhamn den 30-31 augusti. Ett träningsläger kommer också att genomföras på Tofta Herrgård på Orust den 13-14 september, fortsätter Bjerner. Såväl kapten som coach har satt upp höga mål för laget och räknar med att ta sig vidare till slutspel i VM:et.

- Målet med VM starten är att ta sig vidare till knock-out omgången i VM, vilket innebär två veckors spel, säger de.