BK Herkules representerar Sverige i Europacupen för klubblag

Den 10-12 oktober kommer "the 2nd European Champions Cup" att spelas för klubblag i Rom, Italien. Sverige har kvalificerat sig till tävlingen genom sin placering vid öppna EM-lag som tidigare hölls i Salsomaggiore. PO Sundelin - Johan Sylvan, Fredrik Nyström och Peter Strömberg är de spelare som klubben beslutat skicka för att representera laget och Sverige. Det hela är alltså en tävling mellan de främsta klubblagen i Europa.

Förutsättningen för att deltaga är att landet kom från första till sjunde plats i EM, om värdlandet inte kvalificerat sig blir det landet även inbjudet som åttonde och sista nation. I annat fall skjuts platsen vidare nedåt i resultatlistan. Dessutom måste man ha ett nationellt seriesystem där vinnaren i den högsta serien får äran att representera landet.

Deltagande länder och klubbar är nu:

Bulgarien: Bridge Plus Plowdiw

Anguel Vantchev (Cap), Vladislav Iporski, Valentin Kovatchev, Vladimir Mihov, Ivan Nanev, Ivo Karaivanov, Roumen Trendafilov

Frankrike: Club d'Annecy

Gerard Salliere (Cap.), Pierre Dupraz, Pierre Fougerouse, Jean-Paul Guerrini, Monique Salliere

Israel: Bridge Club Haifa

Avi Kalish (Cap), Ilan Herbst, Ofir Herbst, Lionod Podgur, Doron Yadlin, Israel Yadlin

Italien: Tennis Club Parioli Angelini - Rome

Lino Bove (n.p.c..), Francesco Angelini, Fulvio Fantoni, Lorenzo Lauria, Claudio Nunes, Antonio Sementa, Alfredo Versace

Holland: Club de Lombard - Rotterdam

Barry Westra (Cap), Bas Drijver, Vincent Ramondt, Maarten Scollaardt

Norge: Heimdal Bridge Club - Trondheim

Glenn Groetheim (Cap), Terje Aa, Per Erik Ausberg, Jon-Egil Furunes, Geir Helgemo, Tor Helness

Polen: Unia Winkhaus Leszno

Jerry Rymwid (n.p.c.), Rafal Jagniewski, Michal Kwiecien, Boguslaw Pazur, Jacek Poletylo, Jacek Pszczola, Marek Wojcicki

Sverige: Bridge Club Herkules - Stockholm

Per-Olof Sundelin (Cap), Peter Bertheau, Fredrik Nystrom, Johan Sylvan

Regerande mästare är Italien som vann de första mästerskapen i Polen som sponsrades av CA-IB bank. Då kom Israel tvåa och Norge trea.

Mer information och resultat kommer att gå att finna på www.bridgefederation.se, det finns även att hämta på Italiens sidor: http://www.federbridge.it/FIGB/campionati/Campionati2003/Roma/Indice.html