Sundsvall 2002-11-25

Aktuell Produktion vann allsvenskan!

"Aktuell Produktion", heter laget som kom till genom en splittring av flera andra lag för fyra år sedan. Spelarna bildade en ny egen klubb "BK Herkules" och fick starta där alla andra börjar i division 4. Nu är det ett faktum att laget marscherat rakt igenom seriesystemet till seger i högsta divisionen. I lag Aktuell Produktion har följande spelat PO Sundelin, Johan Sylvan, Tommy Gullberg, Peter Bertheau, Fredrik Nyström, Sven-Åke Bjerregård och Magnus Magnusson.

Aktuell Produktion hade en svacka i mitten av serien där man noterade 17 mot Östersundslaget TREEAB och 15 mot Umeålaget Dialect, samt noterade sin enda förlust mot Göteborgslaget Everfresh. Bara 5 VP fick laget med sig från den matchen. I övrigt har det varit fantastiska resultat laget har visat upp eller vad sägs om serien, 21, 25, 21, 24, 25, 17, 25 och 23?

Tvåa i årets allsvenskan kom BK Everfresh och trea BK S:t Erik "Morot".

BK Finn, en annan av årets allsvenska klubbar, är som bekant till stora delar gamla Stall Dieden, laget som vann allsvenskan år efter år i slutet av 90 talet. De två senaste åren har Örebridgen segrat i allsvenskan. Nu kom de båda lagen i bottenträsket och får båda se sig nedflyttade till division två. Dit får de sällskap av Skalman från Uppsala och STG från Malmö.

Uppflyttning till ettan sker av följande lag:
Från Division 2 Norra, Näsby BS med Jan Lagerman, PG Eliasson, Tomas Magnusson och Svante Ryman.

Från Division 2 Mellersta, Gävle BK "Zmrzlina" med Rolf Scherdin, Jan Johnsson, Rune Pettersson och Sune Fager.

Från Division 2 Västra, Kungshamns BK med Ulf Ek, Leif Andréasson, Henrik Dellien och Anders Dellien.

Från Division 2 Södra, BK Lavec "Enjoy" med Lars-Ingvar Hydén, Ronny Blomdahl, Peter Billgren, Jan Billgren, Björn Sanzén och Björn Bäckström.

Med vänliga hälsningar

Bilaga/ Serietabell Division 1. För fullständiga resultat och alla serier se:

Aktuell Produktion vann allsvenskan!

M               VP             Kvot
1. BK Herkules, Aktuell Produktion                             11             218            1,86
2. BK Everfresh, Everfresh                                           11             196            1,38
3. BK S:t Erik, Morot                                                       11             180            1,22