_______________________________________________________________________________

Sundsvall 2002-08-21

Artikeln nedan är hämtad och översatt från "The Daily News", nr 4. Artikeln är en rapport från vad som sades vid Bill Gates, Microsoft och José Damianis, president i Världsbridgeförbundet, presskonferens i Montreal i förrgår. The Daily News publiceras dagligen och ges ut till de som spelar Bridge-VM i Montreal som pågår just nu. Resultat, bulletiner och övrig information finns att hämta på: http://www.bridge.gr/tourn/Montreal.02/Montreal.htm

Text: World Bridge Federation fritt översatt av Sveriges Bridgeförbund, fri att publicera. Foto: Ron Tacchi, även bilden fri att använda om fotografen anges.

Micke Melander

Sveriges Bridgeförbund

Ev. frågor eller kommentarer ring 070-654 65 68

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bill Gates - bättre än dataprogrammen!

Foto: Ron Tacchi

Ett femtontal radio- och tv-kanaler fanns på plats under gårdagens presskonferens som gavs av Bill Gates. Dessutom fanns mängder av journalister från olika skrivna media på plats och gav bridgen stor publicitet.

Microsoftchefen inledde med ett uttalande om sin begynnande karriär inom bridgen. Han började spela för fyra år sedan och har sakta men säkert blivit beroende av spelet. Han spelar med sin fru och med vänner rent socialt. Gates spelar även en del över Internet, vilket känns naturligt för en man med hans bakgrund. I tävlingssammanhang spelar Gates med dubbla världsmästaren Sharon Osberg och också i lag med Fred Gitelman som vann IOC Grand Prix i OS-staden Salt Lake City. Gates har spelat i ett amerikanskt mästerskap och detta är hans första VM, där han deltar i mixed. Han tycker spelet är roligt, gillar den mentala utmaningen och tänker spela oftare.

På frågan om vad det är som lockar med bridge så hänvisar han till den tankemässiga utmaningen, den logiska uppbyggnaden som håller igång tänkandet och inte minst den sociala aspekten som uppstår när man spelar i par med någon. Han tycker det är svårt att förklara att folk blir så bitna av bridge, men han har full förståelse för de som blir det. Bridge är ett djupt spel och det finns alltid något nytt att lära sig. Efter en speldag brukar han diskutera vad som har hänt med Sharon Osberg för att se vad de hade kunnat göra annorlunda. Varje bricka var en egen tävling och de hade chansen att göra bra ifrån sig även mot experterna och om det gick dåligt, lära sig inför framtiden.

När Gates fick frågan om vad man kan göra för att få fler unga att spela bridge sade han att han och bridgeförbundet förde en dialog om hur det ska gå till, men att han själv kunde rekommendera det för yngre spelare. Gates fick också en fråga om hur det var att delta i tävlingar när han som person är så känd. Svaret är att alla är så koncentrerade på spelet att alla behandlas lika.

Det kom även många frågor från åskådarna.

Är det samma saker som krävs för att bli framgångsrik i affärslivet som i bridge?

Ja. Ett logiskt synsätt krävs och att kunna dra slutsatser från vad folk gör eller inte gör är viktigt i båda fallen.

Hur förberedde du dig inför turneringen?

Jag har tränat en hel del mot bridgeprogram på datorn, och jag och Sharon Osberg har e-mailat varandra om systemet vi spelar med.

Varför väljer du att tillbringa semestern med att spela bridge i Montreal?

Jag har haft semester med barnen och jag spelar tennis och golf. Bridge är ett fantastiskt tidsfördriv och jag tycker det är roligt att delta i en seriös tävling.

Är du bättre på bridge än golf?

Jag tror att jag är bättre på bridge. Mitt handicap i golf är 17-18.

Vad tycker du om att spela mot bridgeexperter?

Jag tar bridge på största allvar. Det är väldigt kul att tävla mot duktiga spelare. Vid de tillfällen då jag spelar bra under en bricka så är det både spännande och roligt. Om man betänker hur mycket tid jag kan lägga på bridge så hoppas jag kunna förbättra mitt spel under de närmaste åren så att jag kan bli en god amatörspelare.

Här bröt Jose Damiani, WBF’s president, in för att säga: Många här spelar bridge varje dag, många har det som sitt levebröd, medan Bill Gates endast har det som hobby. Vi är alla djupt imponerande av hans förmåga och tacksamma för hans deltagande i tävlingen.

Kommer datorer bli lika bra på bridge som de är på schack?

I nuläget är datorer långt efter när det gäller bridge. Till och med jag själv är en bättre spelare än de flesta bridgedatorer. Jag har inga planer på att förändra det.

Vad tycker du om tanken på bridge som Olympisk Sport?

Om den Olympiska rörelsen anser att bridge uppfyller de kriterier som ställs på en Olympisk sport så är det helt ok. En övningstävling har ju redan genomförts veckan innan vinter-OS i Salt Lake City, och det var väldigt spännande.

Med tanke på din förmögenhet, vad har du för drömmar?

Jag har mål och drömmar i allt jag företar mig, oavsett om det gäller min familj, min stiftelse, mina affärer eller bridgen.

Vem är den bättre bridgespelaren, du eller Warren Buffet?

Warren är mycket bättre just nu, men jag jobbar på att gå om.

Kommer du att lära dina barn spela?

Tja, de är bara sex och tre år gamla, så det är nog lite tidigt. Min fru lär sig att spela.

Presskonferensen avslutades och efter att ha imponerat på de som kommit för att lyssna vände Bill Gates åter till bridgeborden. Och som Bill Gates brukar säga, bridge är kul!