PRESSMEDDELANDE

www. bridgefederation.se

Sundsvall 2001-10-25

Sverige ansöker om värdskapet för EM-lag 2004

I helgen beslutade en enig styrelse i Sveriges Bridgeförbund om att slutförhandling skall tas med European Bridge League (EBL) om att bli värdnation för Europeiska Mästerskapen 2004. Beslutet innebär att om en överenskommelse härvid nås kommer Sverige att stå som arrangör i Malmö de sista två veckorna i juni 2004.

Sveriges Bridgeförbund har förberett och undersökt möjligheterna till att bli värdar i lite drygt ett halvår. Förbundet har vidare funnit att alla praktiska delar nu är på plats, men att det fodras sponsorer för att det hela skall bli genomförbart. Att finna sponsorer utan att ha beslutat om arrangemanget är i princip en omöjlighet, men under den tid som gått sedan förslaget lades i våras har sonderingar gjorts med företag och många är positiva. Detta har medfört att SBF tror att det är möjligt att få in de sponsorer som krävs för att bli värdland.

Frågan om EM behandlas fredagen den 19 oktober av Sveriges Bridgeförbunds styrelse, där beslutade man att bordlägga frågan och först rådfråga den riksstämma som ägde rum den 20 oktober om hur de såg på att Sverige skulle bli värdnation. Riksstämman var enhälligt positiv. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte tog man återigen upp frågan, varpå beslut fattades om att gå i slutförhandling med EBL om att skriva kontrakt om mästerskapen. Förhandlingar med EBL är sedan tidigare gjorda så tillvida att om en överenskommelse nås vid slutförhandlingarna kommer Sverige att få värdskapet för mästerskapen.

I de uppdragna planerna för ett EM har SBF räknat med att flytta SM-veckan under detta EM-år. Den skall istället för vecka 31, genomföras parallellt med EM:et. Att mästerskapen kommer att arrangeras i Malmö innebär att hela Norden och norra Europa i princip bara kommer att ha några timmar med bil för att ta sig till spelplatsen. Upptagningsområdet kring Malmö är enormt och de sidotävlingar som kommer att arrangeras kommer med all säkerhet att slå alla tidigare rekord!

Mvh

Eventuella frågor ring Micke Melander, 070-654 65 68