Pressmeddelande 960717

Stockholm 960717

-23 750 kortlekar på en vecka!

- Om tio dagar inleds årets SM-vecka i bridge, förra året gjorde vi av med 23 750 kortlekar på en vecka, sa Åsa Andersson på onsdagen vid en presskonferens i Stockholm.
- Jag räknar med att vi kommer att använda ändå fler kortlekar i år då deltagarantalet verkar öka, fortsatte Åsa som är informationschef för SM-veckan i Bridge. Sveriges Bridgeförbunds SM-vecka i Bridge avgörs mellan den 27 juli och den 4 augusti på Hotel Billingehus i Skövde.

- 1996 års SM-vecka i Skövde kommer att bli en garanterad bridgefest för hela familjen, har Lars Persson som är general för evenemanget sagt i ett tidigare uttalande. Programmet är späckat med aktiviteter även för den som inte spelar bridge såsom golf, boule, bågskytte, bad, tipspromenader mm.

- Men självklart skall alla som vill spela bridge få chansen till sitt lystmäte också, fortsätter Lars. Har man inte kvalificerat sig till någon final så kanske man vill titta på bridge i raman (bridgebio) eller spela själv i någon av de sidotävlingar som avlöser varandra under veckan. Vi har i år minst tre sidotävlingar per dag.

- Förra året gjorde vi av med 23 750 kortlekar under SM-veckan, fyller Åsa Andersson i med, Åsa är informationschef för veckan åt Sveriges Bridgeförbund. Det hela handlar om 1996 års SM tävlingar i bridge, dessa spelas i Skövde på Hotel Billingehus mellan den 27 juli och 4 augusti. 624 spelare har till slut kvalat in till de SM finaler som avgörs i Skövde. De olika finalerna som avgörs är damer, mixed, veteraner, juniorer och öppna par. Vid sidan om dessa finaler och de sidotävlingar som avgörs skall ytterligare två tävlingar spelas det är Swedish Open Teams Cup (SOTC) och Swedish Open Junior Teams Cup. De sistnämnda är båda lagtävlingar, dit spelare kommer från hela Europa för att deltaga. Vid SOTC utbetalas 30 000 kronor till det vinnande laget! (Vid 112 startande lag).

För genomförandet av SM-veckan har SM-generalen Lars Persson en stab på 35 bridgearbetare som arbetar ideellt för spelarnas trivsel och service under veckan. C:a 95 000 kopieringspapper förbrukas, och c:a 500 spelare är igång samtidigt med sitt tävlande varje kväll.
Vill du ha mera information om SM-veckan ring Micke Melander 08-704 39 20 eller 010-256 33 30.

Rikskonsulent

Tillbaka till SBF:s sida