Stockholm 990531

Bridgen nära medlemskap i RF!
I helgen som gick, 28-30 maj, avhöll Riksidrottsförbundet årsmöte i Malmö. Sveriges Bridgeförbund hade för tredje gången ansökt om medlemskap i RF och SISU (Svenska Idrottsrörelsens Studieförbund).
Precis som tidigare blev ansökan till RF avslagen – medan ansökan till SISU denna gång blev antagen. Övriga tre förbund som ansökt om medlemskap till RF fick avslag.
Det var ändå en stor helg för svensk bridge i Malmö. Styrelsen för såväl RF som för SISU hade yrkat på avslag på Sveriges Bridgeförbunds ansökan att bli medlem i respektive förbund. RF:s förslag till beslut och argument för avslag på bridgeförbundets ansökan gällde att bridgen inte kunde klara av paragraf 1 ("Idrott är fysisk aktivitet som vi utför för att kunna prestera mera, ha roligt och må bra. …") i sina stadgar. Även SISU hade valt att följa RF:s rekommendation till beslut.
Nämnas bör att någon av medlemmarna i RF måste ta upp frågan vid riksidrottsmötet för att ansökan överhuvudtaget skall behandlas – i annat fall följer man RF:s rekommendation till beslut.
Vid mötet i Malmö var landshövdingen i Norrbottens län, Kari Marklund, Basketförbundet, vidtalad som talare för Sveriges Bridgeförbund. Han valde att använda dels Jan Boklövs annorlunda hoppstil och nytänkande och dels första sidan i WBF:s medlemstidning för att illustrera att RF borde tänka i nya banor.
Vid RF:s riksmöte fanns PD Lindeberg och Göran Gjerling på plats från Sveriges Bridgeförbund. Dessa drog upp riktlinjerna med Kari Marklund för hur man skall övertala delegaterna att rösta mot förslaget till beslut från RF. Man hade ett problem om man skulle gå för fullt för ett medlemskap eller om man skulle välja en kompromisslinje som innebar att paragraf 1 skulle ses över. Man valde till slut att arbeta efter den senare linjen och att vara ödmjuka – detta innebar till slut att RF-delegaterna till slut röstade nej till medlemskap i RF men att Marklunds förslag om översikt av paragraf 1 gick igenom.
- Hade vi valt en aggressivare linje och förlorat vid omröstningen så hade allt nedlagt arbete varit förlorat, säger Göran Gjerling.
Efter Kari Marklund tog Ulf Laurin från Svenska Golfförbundet till orda och han gick ett steg längre – han krävde att bridgen skulle bli omedelbar medlem i RF. Det innebar att det fanns tre förslag till beslut.
Resultat vid den omröstning som följde var att Laurins förslag fick 25% av rösterna och Marklund 75%.
- Det var en stor seger för bridgen, kommenterar Göran Gjerling.
Vad gäller ansökan till SISU stod SISU:s styrelse stod kvar vid sitt förslag till avslag för ansökan om medlemskap. Då trädde Staffan Holmqvist från Svenska Handbollsförbundet in i handlingarna och "vände på slanten" genom ett utomordentligt tal. Kari Marklund fyllde på med ytterligare argument för ett medlemsskap. Omröstning följde återigen och samtliga i lokalen röstade för bridgen med acklamation.
- Stora gratulationer följde och på något sätt kändes det som såväl jag som PD varit med om att vinna våra livs största segrar i bridge, säger Göran Gjerling.
Allt tyder nu på att Sveriges Bridgeförbund återigen kommer att ansöka om medlemskap i RF. Nästa möte kommer att hållas i maj 2001 i Gävle.