Protokoll från styrelsemöte på Lidingö den 17 december 1999

§ 1 Öppnande av möte

MQV öppnade mötet.

§ 2 Justering av föregående protokoll

Föregående protokoll, samt protokoll från möte per capsulam den 27 oktober, godkändes. Nedanstående avtal innebär kortfattat, att Jannersten för 1 miljon kronor köper rätten att köpa förlaget för ytterligare 2,1 miljoner.

§ 1 Optionsavtal med Jannersten

Alla hade fått avtalsförslaget via mail. I förlagets styrelse hade Håkan Nilsson ställt sig positiv och Bertil Södermark godkänt avtalstexten ur juridisk synpunkt. Lars Persson ansåg däremot att man måste analysera förslaget mera noggrant och var tills vidare negativ.
Sten Alfredsson accepterar avtalet så länge som Jannersten inte kan påverka hans arbete.

Styrelsen beslöt att godta avtalsförslaget. Mot detta reserverade sig ALH. ALH, ÅAN och LPE ansåg att handläggningen av ärendet gått alldeles för snabbt; ledamöterna har inte fått rimlig tid att bedöma en svår fråga.

§ 3 Fastställande av dagordning

Dagordningen godkändes med tillägg av några övriga frågor.

§ 4 Svenska Bridgeförlaget

Jannersten hade presenterat ett förslag på avtal mellan förlagen i syfte att få slut på stridigheterna. Förlagets styrelse var oenig i frågan och har begärt ett yttrande från styrelsen.

Styrelsen beslöt att i viss mån modifiera avtalsförslaget. Om Jannersten inte kan acceptera detta, kommer styrelsen att kräva att han köper förlaget i enlighet med optionsavtalet.

§ 5 Kommittéernas rapporter

Utbildningskommittén: HIS

Samarbetet med KMK har inletts genom ett möte den 16 december. Vi kommer att ta fram ett schema över utbildningshelgerna på tvåårsbasis, så att både information och planering underlättas.

Tävlingskommittén: SÅS

SM-Par Finalen kommer att arrangeras på ett annorlunda sätt, med kval på fredagen och final över helgen.

SM-veckokommittén: LPE

Planeringen för nästa SM-vecka har redan inletts. Frågan om en vintervecka är fortfarande öppen.
Beslöts att BGU tar fram ett program och en kostnadskalkyl för en SM-vecka över en påskhelg (5 dagar).

Ungdom: ALH

Strategidokumentet för ungdomsverksamheten är nu klart och utskickat till styrelsen och konsulenterna.

Klubb- och Medlemskommittén: ÅAN

Arbetet med Nybörjarträffen har påbörjats. Ett samarbete med UtBK har inletts. KMK kommer att deltaga mer aktivt vid utbildningshelgerna och deltaga i arbetet med klubbfunktionärsutbildningen.

Uttagningskommittén: JDI

Förberedelserna inför VM på Bermuda är i full gång. Ett träningsläger har just genomförts.
Beslöts att utse Peter Ventura till svensk representant vid de internationella mötena med Ralf Byström och Hans-Olof Hallén som suppleanter.

JDI tog upp frågan om det är möjligt att propagera för bridge på platser, där folk har problem att slå ihjäl sin tid, exempelvis flygplatser och järnvägsstationer.
Styrelsen konstaterade, att gratistidningar och liknande kan fungera, medan det är alltför kostnadskrävande att ha en bemanning på plats, även om det troligen skulle fungera bättre.

Marknadsföringskommittén skall fundera vidare i dessa banor.

Mästarpoängkommittén: BJU

Vi kommer att ha ett möte i påsk med Norge och Danmark för att diskutera våra gemensamma regler för mästarpoäng. Där kommer vi dels att ta upp styrelsens förslag till April-silver, dels norrmännens märkliga förändring av reglerna i Norge.

Beslöts, att SBF skall avsätta 30.000 kronor i priser till dem som per den 1 juli ligger bäst till i rankingen. MPK får i uppdrag att utforma reglerna för detta.

Konstaterades att årets guldtävlingar varit välbesökta och att ingen behövt ställas in.

§6 Lagkommissionen

Inget att rapportera

§ 7 Disciplinnämnden BLI

OLI rapporterade att ett nytt ärende inkommit.

§ 8 Aktuella ärenden

Ekonomi och budget

OLI meddelade att alla planerade förändringar i kommittéernas verksamhet måste vara budgetkommittén tillhanda i god tid före februarimötet, då budgeten bör fastställas.

Under hösten har utfallet från Bingo-Lotto blivit 325.000 för första halvåret gentemot budgeterade 300.000 för hela året. Vi har också fått en obudgeterad miljon från Jannersten.

Beslöts att den modell för månadsredovisning (bifogas), som MRY tagit fram, skall användas i fortsättningen.

Överklagande från Eric Boberg

Styrelsen anser att OLI:s opartiskhet inte kan ifrågasättas. Han kan dock inte delta i styrelsebeslut i denna fråga.

Styrelsen anser det klarlagt,

att distriktet inte medvetet fuskat med antalet rapporterade lag i division 4,
att lag Ecke inte gjort något fel, utan bara inte fått en ärlig chans att kvala på ett korrekt sätt,
att tävlingsbestämmelserna bör kompletteras med vad som gäller, när lag hoppar av, så att det inte går att genomföra kvalet på ett korrekt sätt,
att kansliet och TK kunde handlagt ärendet snabbare, men att TK:s beslut är det enda rimliga,
att lag Sohlin tagit lagen i egna händer, när de vägrat spela i division 3 på grund av något, som ännu inte avgjorts av styrelsen.

Styrelsen misstänker att denna konflikt ligger djupare än bara kvalet till div 4. Beslöts att skicka en konsulent eller en styrelseledamot till Sundsvall för att försöka reda ut eventuella meningsskiljaktigheter.

Sponsorsavtal med Niklas Data

Sponsoravtalet med Niklas Data innebär att de sponsrar OBS3 med 100.000 kronor, som går till priser och kostnader för utländska gäster. Eftersom de som gentjänst får fem helsidesannonser i färg, som skulle kostat 55.000 kronor, och har en självkostnad på 15.000, beslöt styrelsen vid ett tidigare möte att OBS3 bara skulle kunna utnyttja 85.000 kronor, medan 15.000 skulle gå till Informationskommittén.

Niklas Data och landslagskaptenen har protesterat och hävdat att denna tolkning innebär ett avtalsbrott.

Beslöts att acceptera Niklas Datas krav, men denna aspekt får inte glömmas bort vid framtida sponsoravtal.

Pensionsförsäkring för kanslipersonalen

Frågan bordlades, men BGU fick i uppdrag att ta fram de ekonomiska konsekvenserna för såväl förbundet som personalen.

Returmatch mot England 2001

Beslöts, att matchen skall anordnas på förbundets bekostnad. Uppdrogs åt BGU att ta fram en kostnadskalkyl för ett arrangemang i stil med det i Manchester. Han skall även kontakta Stockholms BF, som eventuellt skall medarrangera.

§9 Konsulenterna

BGU klagade på obefintlig rapportering från fältet. Styrelsen konstaterade att detta var en ledningsfråga, men rekommenderade veckorapportering.

§ 10 Kansli - info

BGU rapporterade att en kanslikalender är under framtagande. Där kommer deadlines för alla aktiviteter, även kommittéernas, att läggas in.

§ 11 Övriga frågor

1. Flyttning av aktiviteter mellan budgetår
    UK hade begärt av kansliet att kostnaderna för ett träningsläger för damerna skulle flyttas från vår till höst eftersom lägret gjort det. På grund av ett överdrag från juniorerna, bedömde kansliet att pengarna var slut och att det inte fanns något att flytta.
    Styrelsen ansåg att kansliet gjort rätt. Bara styrelsen kan godkänna budgetöverskridanden. Beslöts att acceptera fördyringen av Junior-EM och att godkänna flytten av träningslägret. Beslöts också att det inte finns principiella skäl mot att flytta budgetposter mellan verksamhetsåren, när motsvarande aktiviteter flyttas.
  2. Brev från Adelgren
    En anmälan till Disciplinnämnden hade skickats till styrelsen. Beslöts att vidarebefordra den till DN. Ralf Byström besvarar skrivelsen.
  3. Moms på Blå Hallen
    SBF hade efter en förfrågan till Skattemyndigheten fått beskedet, att hyran på Blå Hallen var momsbefriad. Ekonomichefen på hotellkedjan ansåg, att kansliet vilselett skattemyndigheten, och insisterade på att debitera moms. Då kansliet vägrade, överklagade man skattemyndighetens beslut, men fick beskedet att moms inte skulle utgå. Han gav sig dock inte utan överklagade en gång till. Nu orkade skattemyndigheten inte stå emot, utan gick med på att ta emot moms. Detta kostar SBF 10.000 kronor om året, utan att hotellet tjänar ett öre.
    Beslöts att BGU skriver ett protestbrev till hotellkedjans högsta ledning.
  4. Brev från Göran Gjerling
    Styrelsen bedömde att brevet var av informativ karaktär,men uppdrog åt BGU att besvara det.

§ 11 Avslutning

BJU avslutade mötet och tackade för visat intresse.

Vid protokollet Justeras

Björn Gustafsson Mats Qviberg