Protokoll från styrelsemöte i Stockholm 4 mars 1998
Frånvarande:
Bo Lindberg BLI
§ 1 Öppnande av möte
MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
§ 2 Justering av föregående protokoll samt ev AU-protokoll
Föregående styrelseprotokoll godkändes. AU-protokollet godkändes också och innehållet presenteras nedan.
§1 Genomgång av remissvar från distrikten
Ranking på klubbnivå
Distrikten är mycket negativa till den centralt administrerade rankingen med årlig devalvering av bronspoäng. Vad gäller framtagandet av en programvara för ranking och handikapp, tror distrikten att de klubbar, som är intresserade, redan har detta.
Beslöts att skrota förslaget om klubbranking.
Ranking på riksnivå
Så gott som alla svar är positiva till detta. Invändningarna avser utformningen och finansieringen.
Beslöts att införa riksranking i enlighet med utsänt förslag, dock med tillägget att endast de 24 bästa resultaten får räknas. AU anser att rankingen skall finansieras med en rankingavgift på 100 kronor per guldtävling och 50 per silvertävling.
SM-vecka på vintern
Synpunkterna var övervägande negativa. AU ansåg dock att distrikten varit väl konservativa, varför det räcker med att bordlägga förslaget. TK och kansliet får i uppdrag att ta fram en bättre modell för en vintervecka.
Ny uppläggning av SM-lag
Synpunkterna var tveksamt negativa. AU ansåg dock att SM-lag på något sätt måste vitaliseras. Den nedåtgående trenden för antalet deltagande lag måste brytas. Uppdrogs åt BGU att i samarbete med TK ta fram attraktiva lösningar, som sedan i enkätform skall tillställas årets semifinallag.
§ 3 Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes med tillägg av några övriga frågor.
§ 4 Svenska Bridgeförlaget
Förlagets ordförande, HNI, presenterade läget.
Ett styrelsemöte har avhållits, där man bland annat beslutat rådfråga justitierådet Torwald Hesser hur konflikten med Jannersten skulle bedömas i Sverige. Hans bedömning innebär, att Jannersten inte har några immateriella rättigheter i Sverige.
Förlaget går bra och årets resultat ser ut att bli närmare en halv miljon, trots kostnaderna för konflikten. Man behöver dock investera för ett nytt verktyg; en kostnad, som skall delas mellan förlaget och Per Bergman. I samband med detta skall avtalet med Per Bergman skrivas om.
MQV uttalade sin stora belåtenhet med förlagets nya styrelse och de övriga instämde.
§ 5 Kommittéernas rapporter
Klubb- och Medlemskommittén ÅAN
Kommittén har nyligen avhållit ett möte. Protokollet kommer snart att distribueras. ÅAN uttryckte sin förtjusning över kommitténs nya ungdomsrepresentant, Jenny Rudenstål.
ÅAN presenterade ett förslag till innehåll i tidningen i välkomstpaketen. Detta godkändes av styrelsen.
ÅAN har översatt de amerikanska reglerna för Zero Tolerance. Dessa skall publiceras i Svensk Bridge nr 2-98. Vi skall också arbeta för deras införande i Sverige.
Diskuterades priser i Nybörjarträffen. Styrelsen ansåg att presentkort till förlaget var att föredra framför prylar, men att saken borde avgöras av KMK.
Marknads- och Informationskommittén BSH
Diskuterades medlemsstatistiken. Den bedömdes svår att läsa eftersom rubrikerna inte var kristallklara. Dessutom ingår stödmedlemmar, vilket kan göra det svårt att tolka siffrorna. Konstaterades, att antalet betalande medlemmar stigit med 300.
Kommittén har nyligen haft ett möte. Protokollet från detta godkändes, vilket innebär att den centrala inkasseringen skall följas upp med påminnelser i augusti.
Mästarpoängkommittén BJU
Jonas Helgesson, Veddige, har utsetts till ungdomsrepresentant i MPK.
Diskuterades MPK:s avslag till en juniorguldtävling i Stockholm. Styrelsen accepterade principen att guldtävlingar inte skall kollidera med sista speldag för SM-kval.
Beslöts att MPK skall ansvara för regelverket till rankingsystemet.
SM-veckokommittén LPE
Förberedelserna pågår för fullt. En delegation har besökt Jönköping för att bedöma möjligheterna att på sikt flytta tävlingarna dit. Konstaterades att förutsättningarna var utmärkta, men att spellokalerna i dagsläget var väl dyra.
Kommittén skall sammanträda den 5-6 april, då man även skall träffa representanter för FISU, som är ytterst ansvarigt för de Akademiska EU-mästerskapen.
Diskuterades uppläggningen av lagtävlingen, som efter ett generöst sponsorsbidrag från MQV döpts om till Chairmans Cup.
Tävlingskommittén SÅS
Protokollet från TK-mötet godkändes.
Nya regler för tillåtna system skall presenteras i Svensk Bridge 2-98, och gälla från 980701.
SÅS presenterade ett jourschema för lagkommissionen, där det framgår att alla SM-finaler och allsvenskans sista omgång skall ha jourservice från LK.
Sverige kommer att ansvara för genomförandet av nordisk Simultan i november. Enligt dagens planer kommer det att bli en barometertävling med sekretariat på BK S:t Erik och resultatrapportering över E-mail och fax.
Ungdomskommittén ALH
ALH beskrev sitt förslag för den framtida organisationen. Det skall då finnas en ungdomsansvarig i styrelsen, en ungdomsrepresentant i alla kommittéer och en ungdoms- och utbildningskonsulent. Förslaget diskuterades, men inget beslut fattades.
Beviljades 5000 kronor till kommittén för det löpande arbetet.
Uttagningskommittén JDI
Kaptenerna har räknat fram nya budgetar för den kommande fyraårsperioden. Dessa innebär en kostnadsökning på 150’ kronor för lagen och 275’ för overhead, en kostnad som till stor del tidigare tagits av styrelsen. Styrelsen godkände tills vidare det nya budgetförslaget, men slutgiltigt beslut kommer att fattas på budgetmötet den 8 maj.
Utbildningskommittén MME
Ett möte har hållits i februari, där strategifrågor var huvudpunkten.
Nätverket skall läggas ner; detta främst för att det endast fungerat som en envägskommunikation från MME till nätverket. I stället skall en informationssida läggas in på hemsidan.
En utbildningshelg skall genomföras i maj i Sundsvall. Detta ligger utanför kommitténs budget, varför den förstärktes med ytterligare 20’ kronor.
§ 6 Lagkommissionen ÅAN
Nu är det lågsäsong.
§ 7 Disciplinnämnden BLI
Två ärenden är under behandling.
§ 8 Aktuella ärenden
  1. Strategidiskussion
    En kortare diskussion om medlemmar och medlemskap genomfördes. Beslöts att till styrelsemötet inför distriktsträffen den 12 juni fortsätta med en mera uttömmande diskussion. Underlaget skall vara BGU:s strategidokument (bifogas).
  • Ekonomi och budget
    Konstaterades att vi i dagsläget ligger bättre än budget, även om man inte räknar med extrapengarna från Bingo-Lotto. När dessutom förlaget går bra måste läget anses tillfredsställande.
    För att finansiera de framtida satsningarna på främst rekrytering av ungdomar, bör dock medlemsavgiften höjas med 20 kronor även nästa år.
    Beslöts att sälja förbundets andelar i SEB Hela Värden fond och i stället köpa en statsskuldväxel. Det ger en säkrare, men eventuellt lägre avkastning.
  • Europamästerskap 2001
    Konstaterades att förutsättningarna för ett EM i Jönköping var mycket goda. Beslöts att undersöka dels beräknade kostnader för ett arrangemang, dels den formella gången för en ansökan. Kansliet ombesörjer detta.
  • Distriktsträffen 1998
    Ett preliminärt program har tagits fram. Klart är datum 13-14 juni och plats, Sånga-Säby kursgård utanför Stockholm. Kostnaden för distriktsrepresentanterna kommer att bli 1600 kronor. Då ingår helpension, hämtning till och från Stockholms Central och del i kostnaden för konferensrum.
  • Avtal angående SM-veckan
    BGU rapporterade att ännu är inget påskrivet. Vi räknar dock med att under våren skriva ett femårsavtal med Skövde Kommun och First Resort Billingehus. Detta måste dock innehålla en uppsägningsklausul, om veckan växer ur lokalerna. I sådant fall ligger Jönköping bra till att ta över.
§9 Konsulenten
MME rapporterade om besök i Halland och Medelpad. Han skall under våren besöka Gävleborg.
Han har också ordnat ISDN-koppling av kansliets telefoner, vilket innebär att alla på kansliet har Internet och E-mail på sina arbetsplatser.
§ 10 Kansli - info
Flytten till nya lokaler har gått alldeles utmärkt. Styrelsen besökte dessa under lunchen och uttryckte sin uppskattning.
§ 11 Övriga frågor
Landslagsutbyte med England
SBF kommer 8-9 maj 1999 att besöka England för landskamper i öppen, dam- och juniorklass. Dessutom skall förtjänta representanter från riksförbundet, distriktsförbunden och klubbarna bilda varsitt lag. Reglerna för uttagningen av dessa är ännu inte klara.
Zero Tolerance
ÅAN har översatt det amerikanska dokumentet. Beslöts att detta skall publiceras i svensk Bridge 2-98 med kommentaren att SBF också vill sträva åt detta håll.
Juniorlandslag till EU-mästerskapen
Juniorlandslagskaptenen har äskat 32’ kronor för att kunna skicka ett lag till EU-mästerskapen. Beslöts att SUBF och SBF delar på denna kostnad.
Ny styrelse
MQV frågade redan nu vilka som vill kvarstå i styrelsen under nästa verksamhetsår. Det visade sig då att BJU och BSH inte avser ställa upp. MQV tar upp detta med valberedningen.
RF-Projektet
JDI rapporterade från RF-projektet, som fortlöper enligt plan. Projektet har fått en del uppmärksamhet i skånepressen. I slutet av april reser P D Lindeberg till EU-mästerskapen i Italien för att stämma av läget i övriga länder inom EU.
Chairmans Cup
Beslöts att MME och MQV i samarbete fastställer statuterna för Chairmans Cup. Klart är att MQV bidrar med ett vandringspris och prispengarna i tävlingen.
§11 Nästa möte
Beslöts att förlägga budgetmötet till den 8 maj, preliminärt på Scandic Hotel, Järva krog, klockan 09.00.
Beslöts att förlägga strategimötet till den 12 juni på Sånga Säby kursgård klockan 10.00.
Beslöts att förlägga riksstämmomötet till den 27 augusti, preliminärt på Gårda Hotel, Göteborg, klockan 10.00.
§ 12 Åtgärdslista
Åtgärdslistan gicks igenom kortfattat.
Vid protokollet Justeras
Björn Gustafsson Mats Qviberg