Protokoll från styrelsemöte i Göteborg 15-17 augusti 1997
§ 1 Öppnande av möte
BAP öppnade mötet.
§ 2 Justering av föregående protokoll samt ev AU-protokoll
Föregående protokoll godkändes och signerades.
§ 3 Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes med tillägg av några övriga frågor.
§ 4 Svenska Bridgeförlaget
Arbetet fortsätter med att försöka nå en förlikning i tvisten med Jannersten. Målsättningen är att ha ett färdigt avtalsförslag till riksstämman.
§ 5 Kommittéernas rapporter
Marknads- och Informationskommittén BSH
Budgeten för tidningen är överskriden med 20.000 kronor. Diskuterades problemet med försenad utgivning. Beslöts att kräva ett skadestånd på 15.000 för nr 2-97.
Diskuterades möjligheten att fram en tidning, speciellt riktad till nybörjare. Den skulle lämpligen kunna användas till välkomstpaketen. Beslöts att utreda kostnaderna för detta.
Mästarpoängkommittén BJU
En rallytävling i Gävle har inställts. Sandvikens guldtävling i oktober har utsetts till ersättare i rallyt.
Tävlingskommittén SÅS
Intäkterna från parkvalen har sjunkit kraftigt. Beslöts att som temapunkt vid riksstämman ta upp metoder att vända denna utveckling.
SM-veckokommittén LPE
Veckan har varit mycket välbesökt. Med undantag för en del strul i lagtävlingen har allt fungerat mycket bra. Överskottet beräknas hamna omkring 150.000 kronor.
Klubb- och Medlemskommittén ÅAN
Kommittén skall i samarbete med Thomas Winther uppdatera kursmatrielet för klubbfunktionärer.
Uttagningskommittén BAP
Vid juniorernas resa till NM på Färöarna kostade uteblivna flygrabatter 19.000 kronor. Bridgeförbundet på Färöarna har tagit på sig skulden för det inträffade, men har inga pengar. Beslöts att SBF och SUBF delar på kostnaden.
EU-mästerskapet för universitetslag skall avhållas i Skövde under SM-veckan 1998. Arbetet pågår att finna en ansvarig för arrangemanget, gärna någon från ungdomssidan. Cirka 10 lag beräknas deltaga.
Kostnaderna för EM-lag understeg budget, främst beroende på låga matkostnader.
Tommy Gullberg har avgått som förbundskapten. Arbetet att finna en ersättare har redan påbörjats.
Utbildningskommittén JMA
Utbildningshelgen i Växjö med flera parallella utbildningar blev en stor framgång, varför en ny skall arrangeras i Karlstad 15-16 november.
Arbetet med att färdigställa Hissen går trögt. Beslöts att intensifiera arbetet, eventuellt med professionell hjälp.
Diskuterades möjligheten att ta fram kursmateriel på CD-ROM för självstudier. Det finns i USA och kan köpas av Jannersten på engelska. Beslöts att avsätta 100.000 kronor i budget för detta ändamål.
§ 6 Lagkommissionen ÅAN
Den nya lagboken är tryckt.
Ett antal domslut avkunnades under SM-veckan, för övrigt har sommaren varit ganska lugn.
§ 7 Disciplinnämnden BLI
Två nya fall har inkommit, inget har avslutats.
§ 8 Beslut i aktuella frågor
Ekonomi - Budget
Årets utfall och budgeten för 97/98 analyserades ingående, budgeten för 98/99 mera summariskt. Resultatet presenteras på bifogad uppställning.
Diskuterades konsekvenserna av att byta verksamhetsåret till kalenderår.
Beslöts att inte föreslå någon ändring.
Beslöts att placera 500.000 kronor i SEB Hela Världen Fond.
Förklaringar till budgetsiffrorona:
Från och med 98/99 utges 5 nummer per år av Svensk Bridge.
Medlemsavgifter höjs 98/99 från 160 till 180 kronor, pensionärsrabatten sänks från 30 till 20 kronor.
Ungdomskommittén får en kostnadsbudget på 300.000 kronor för våren 1999.
Rankingsystem
Mats Nilsland var inbjuden till mötet för att informera om vikten av rankingsystem och olika principer för dess utformning.
Han poängterade att detta inte är en fråga bara för eliten. Någon form av klubbranking borde finnas på alla klubbar.
Beslöts att BGU tar fram ett beslutsunderlag, där han beskriver olika system för ranking; deras för- och nackdelar, samt eventuella kostnader för deras införande.
Motioner till riksstämman
Motionerna redovisas i sin helhet som bilagor till protokollet. Här presenteras en sammanfattning av dem och styrelsens svar.
  1. Från Gävleborgs BF
    Guldtävlingar skall ej få kollidera med riksstämman.

Styrelsen föreslår avslag. Det är upp till respektive arrangör att bedöma problemen med en kollision.
  • Från Stockholms BF
    Om en medlem betalar in en för låg medlemsavgift, är det upp till riksförbundet att driva in mellanskillnaden.

Styrelsen föreslår avslag. Detta är lättare att reglera lokalt.
  • Från Stockholms BF
    Juniorer bör få 25% rabatt på startavgiften i av SBF sanktionerade tävlingar.

Styrelsen föreslår avslag. Frågan om rabatter till någon kategori spelare måste få avgöras av respektive arrangör.
  • Från Dalarnas BF
    Vid guldtävlingar skall det inte krävas att alla möter alla, bara att minst 62 brickor spelas.

Styrelsen bifaller motionen, med tillägget att fältet skall seedas eller startlistan lottas fram.
  • Från Stockholms BF
    Vid guldtävlingar skall det inte krävas att alla möter alla, bara att minst 48 brickor spelas.
    Domslut från lagkommissionen skall ej påverka resultatet av en avslutad tävling.

Styrelsen bifaller båda förslagen, med tillägget att reducerad guldpoäng utdelas vid 48 brickor.
  • Från Skånes BF
    Återgå till systemet med olika sista speldag för SM-kvalen för mixed, veteraner och damer.

Styrelsen föreslår avslag. Dock vill man rekommendera distrikten att spela kvalen i ovan angiven ordning.
  • Från Medelpads BF
    Flytta SM-veckan till maj-juni, så att den hamnar under samma spelår som kvalet.

Styrelsen föreslår avslag. Det måste vara upp till SM-veckokommittén att avgöra när SM-veckan skall avhållas.
  • Från Medelpads BF
    Den teoretiska delen av tävlingsledarprovet bör moderniseras med nya frågor i modern layout. Alla tänkbara hjälpmedel bör tillåtas.

Styrelsen föreslår avslag för båda förslagen. Moderniserade prov i Page Maker finns redan.
    Vilka hjälpmedel, som skall tillåtas måste vara en fråga för TK och LK.
§ 9 Konsulenten
Beslöts att BGU blir formell chef för MME.
§ 10 Kansli - info
BGU presenterade förslaget till nya löner för kansliets personal. Dessa godkändes efter en kort diskussion.
Utsågs ÅAN, MME och Ralf Byström som ansvariga för distriktsträffen, som avhålls helgen före midsommar 1998.
§ 11 Övriga frågor
Årets klubbledare
Till årets klubbledare utsågs Gustav Ohlsson, Staffanstorp. Styrelsen konstaterade att årets kandidater varit ovanligt väl meriterade.
Stormästarträffen
Då antalet anmälningar stannat vid 70 hade BGU i samråd med BAP beslutat inställa tävlingen. Styrelsen samtyckte i detta beslut.
Ordningsregler i allsvenskan
HNI påpekade, att trots att man bara spelar 12 brickor per halvlek är det ofta spring från borden för rökning och toalettbesök. Detta är störande för spelarna vid bordet, som måste hjälpa till att sköta träkarlen, men framför allt är det en säkerhetsrisk, då den rökande kan uppsnappa information om ospelade brickor.
Beslöts att påpeka för tävlingsledarna, att ingen får lämna bordet utan tävlingsledarens tillstånd och då enbart i sällskap av en kontrollant, normalt tävlingsledaren själv.
§12 Nästa möte
Nästa möte skall avhållas den 17 oktober 14.00 i Skövde.
§ 13 Åtgärdslista
Åtgärdslistan gicks igenom kortfattat.
Vid protokollet Justeras
Björn Gustafsson                        Bo Appelqvist