FILBYTER BRIDGE

LINKÖPING

                                           SM-2006/07-2

                                                

                                          

                                          


Protokoll från styrelsemöte 2007-01-17

 

Kallade:

 

Lars Kvissberg

Magnus Berg

Carl Ragnarsson

Lennart Linnerstedt

Inger Kippel

Gun Karlsson

Anna Nilsson

 

Frånvarande:

 

Magnus Berg

Inger Kippel

 

 

 

                      

 


                      

 

 

 

 

1.

Mötets öppnande

 

Ordförande förklarade mötet öppnat och hälsade alla välkomna.

 

 

 

2.

Föregående möte

 

Föregående styrelseprotokoll gicks igenom med följande kommentarer/diskussioner:

 

2.1 Tävlingsledare

 

Calle redogjorde för att det har varit två sammankomster med en dryg handfull nya aspiranter till tävlingsledare. Fem personer har genomgått en kortare utbildning i Ruter och BMPro för att rent tekniskt klara att starta upp och genomföra klubbtävlingar. Följande personer har börjat praktisera som TL vid klubbens tävlingar:

·         Mats Sjöberg

·         Lars Lövgren

·         Staffan Hed

·         Tommy Andersson

·         Anna Nilsson

 

Man har delat upp vårens speltillfällen (tisdagskvällar och vissa onsdagar  - men det är få som kan dagtid) mellan sig så att alla får chansen att praktisera och lära sig. En avstämning kommer att hållas i början av april för att se hur väl man klarar uppgiften och om man i så fall kan göra en ny planering där man delar speltillfällena mellan samtliga TL för att avlasta dessa (alltså även Lennart, Börge och Calle). Vi kommer även att ha ytterligare ett kurstillfälle där vi tränar komplicerade situationer och fel som kan uppstå.

När de nya TL känner sig varma i kläderna planerar vi att ta in några fler nya aspiranter i en ”andra våg” – personer som uttalat intresse men som inte kunnat delta nu ( tex J-E Thomasson och Leif Riddarsporre).

 

Efter påsk kommer det att hållas en riktig TL-utbildning på klubben som nästa steg i att få fler TL med bredare kunskap.

 

I och med att det nu kommer att slussas in fler nya TL som på sikt ska klara alla uppgifter aktualiseras även frågan om kontanthanteringen – se vidare under punkt 4.

 

2.2 Förvaringsskåp

 

Lars har undersökt kostnaden för detta och konstaterar att det är för dyrt.

 

2.3 Gruppindelning vid klubbtävlingar

 

Konstaterades att den nya modellen för gruppindelning vid klubbtävlingar har fungerat utmärkt.

 

2.3 Nya spelare till klubben

Calle nämnde igen Motalamodellen som en mycket bra förebild för hur man kan slussa in nya spelare från kursverksamheten till ordinarie spelkvällar via fyrmannaspel i divisioner med höga nummer.

Nu kommer det att hållas nybörjartävlingar på torsdagar, parallellt med klubbens fyrmannaspel vilket är ett ypperligt tillfälle för kursdeltagarna att få bekanta sig med miljön och känna igen spelarna på klubben.

En idé är att när kursen närmar sig slutet kör man fyrmannaspel vid kurstillfällena och sen fortsätter man i en egen nybörjardivision i Linköpingsserien (med färre antal brickor). Idén diskuterades med Börge som ställde sig positiv till att lägga in mer fyrmanna än tidigare.

Det är viktigt att de nya spelarna känner sig hemma i miljön och gärna känner igen andra spelare, framförallt tävlingsledarna. En idé är att de som är TL får komma in vid något kurstillfälle och presentera sig och hälsa de nya spelarna välkomna att delta i ordinarie tävlingsspel vid klubben.

 

 

3.

Ekonomi

 

Lennart redovisade det ekonomiska läget.

Antalet spelande par är, för första halvåret, likartat som under förra året c:a 2300 par.

Skulden till medlemmarna (c:a 200 KSEK) är genomgången och man lyfter nu bort c:a 12 KSEK som hänför sig till icke-medlemmar eller andra som spelat spontant och sen inte återkommer. Transaktionen är redovisningsmässig och innebär bara att pengarna flyttas till annat ställe (dvs de finns kvar om någon gör anspråk).

 

I övrigt ligger det ekonomiska utfallet väl i linje med föregående år och med budgeten, dvs läget är gott.

 

 

 

4.

Hantering av kontanter

 

Klubben behöver ta fram ett sätt att förenkla hanteringen av startavgifter – idag bygger det på att kassören är närvarande vid samtliga tävlingar vilket förstås är orimligt att kräva.

På kort sikt behöver klubben införskaffa ett kassaskåp för att förvara en växelkassa så att det är möjligt för alla TL att ta upp spelavgifter.

Calle framförde ett alternativ att införa olika typer av ”klippkort” (10-kort, 20-kort, säsongskort…) för att minimera hanteringen av kontanter på klubben. Styrelsen fann idén mycket tilltalande och beslutade att den måste utvecklas. Det gäller att göra korten attraktiva för spelarna (t ex mer rabatt ju mer man spelar) samtidigt som priset på korten måste sättas så att klubben inte förlorar intäkter. Möjligheten att betala varje enskilt speltillfälle måste kvarstå då det kommer spelare från andra klubbar eller andra personer som bara spelar enstaka gånger på klubben.

Ett annat alternativ som nämndes var att spelarna betalar med sina vanliga bankkort.

Beslutades att styrelsen, var för sig, funderar på hur ett ”kortsystem” skulle kunna utformas och vi har sedan en genomgång vid nästa styrelsemöte. Vi siktar på att ett förslag tas fram och beslut kan tas under våren för att sedan kunna köra igång det nya systemet efter sommaren.

 

 

 

5.

Ljudanläggning

 

Det har kommit in klagomål på ljudanläggningen. Styrelsen är tveksam till att skaffa en helt ny anläggning men det kan vara ett alternativ att hyra in en sakkunnig som ställer in anläggningen så att ljudet blir så bra som möjligt. Lars återkommer i frågan.

 

 

6.

Uthyrning av lokalen till SPF

 

Uthyrningen till SPF på torsdagseftermiddagar diskuterades. Meningarna gick isär om huruvida klubben bör försöka öka priset för uthyrningen och om det bör vara en fast avgift eller en avgift beroende på hur många par som spelar. Styrelsen avvaktar beslut i frågan tills klubben själv känner behov av att utnyttja lokalerna mer (vilket förhoppningsvis kan bli fallet om man lyckas slussa in fler nybörjare till ordinarie klubbspel).

 

 

 

7.

Kursverksamhet

 

Utöver de kurser som erbjuds i klubbens lokaler så finns även bridgekurser på Medborgarskolan. Christer Tillberg och Christer Hedborg är två av lärarna som håller kurser i Medborgarskolans regi. Styrelsen tycker att det vore önskvärt att all kursverksamhet inom Bridge skulle ske i Filbyters lokaler vilket skulle underlätta nyrekryteringen till klubben. I och med att lokalen inte utnyttjas fullt ut innebär det ingen kostnad för klubben att låta klubbverksamheten använda lokalen utan kostnad. Sedan den nya kurslokalen kom till finns det möjlighet att ha kurser på klubben även dagtid. Styrelsen ser det som en investering för framtiden att samla kursverksamheten i sina egna lokaler.

 

Styrelsen beslutade att erbjuda Medborgarskolans kursledare att nyttja Filbyters lokaler gratis för sina kurser (samma villkor ska då gälla för all kursverksamhet). I utbyte hoppas klubben få fler nybörjare som slussas in i ordinarie klubbspel. Calle tar upp frågan med kursledarna.

 

 

 

8.

Övrigt

 

8.1               Trivselkommitté

På Filbyters hemsida står det att styrelsen har en Trivselkommitté som är vakant. Beslutades att lägga ned kommittén tills vidare.

 

8.2               Medlemsinformation

Anna föreslog att öka kommunikationen med klubbmedlemmarna. I första läget kan detta ske genom ett enkelt informationsblad som anslås på anslagstavlorna på klubben (och på hemsidan). Syftet är att löpande informera om vad som pågår inom klubben. Anna åtog sig att skriva bladet. Förslaget bifölls.

8.3             Specialtävlingar vanliga partävlingskvällar

Önskemål har inkommit om att ha t ex damtävling även vid ordinarie speltillfälle (t ex en tisdagskväll) någon gång då och då, alltså med en damgrupp och en sidogrupp. Styrelsen tycker det är Ok att göra den typen av specialtävlingar och frågan aktualiseras igen inför schemaläggningen till nästa spelsäsong.

8.4             Distriktsförbundet fyller 60 år

Med anledning av att distriktsförbundet fyller 60 år kommer det att hållas en 70-parstävling (enligt Kisa-modell) den 5 maj i klubbens lokaler. Därefter kommer det att vara bankett/fest på restaurangskolan.

Varje ÖMBF-klubb har en ”gratisplats” till tävlingen (c:a 30 platser). Därtill har styrelsen mfl c:a 15 platser. Resterande platser spelas det om på klubbnivå. Förutom återstående platser läggs även alla platser som avstås till potten som klubbarna spelar om.

Filbyters styrelse bör utse ett par som representant för klubben (senast den 15/3) – det behöver inte vara någon ur styrelsen. Startavgiften i tävlingen är 100 kr/spelare – resten är subventionerat av förbundet.

 

8.5             Resultatservice upphör

Lennart informerade att han har upphört att läsa in tävlingsresultatet på telefonsvararen. Endast någon enstaka person har påpekat att det är ett gammalt resultat som ligger kvar.

Behovet av resultatservicen har i stort sett eliminerats i och med att Bridgemate används då man får ut resultatet endast några minuter efter avslutat spel. Beslutades att vi upphör med resultatservice på telefon och att Lennart läser in ett meddelande på telefonsvararen om detta.

 

8.6             Styrelsemöte första måndagen varje månad

Från och med nu hålls styrelsemöte den första måndagen i varje månad.

 

 

 

9.

Tagna beslut

Styrelsen beslutade att:

  • Tävlingsledarkurs ska hållas för nya tävlingsledare i slutet av våren. Calle bokar in en kurs.
  • Införskaffa ett kassaskåp för hantering av växelkassa. Lennart verkställer.
  • Gå vidare med förslaget om klippkort för att eliminera hanteringen av kontanter på klubben. Samtliga i styrelsen ger förslag vid nästa möte.
  • Försöka samla all kursverksamhet till klubbens lokaler genom att erbjuda samtliga att nyttja lokalen kostnadsfritt för kursverksamhet. Calle tar upp frågan med Medborgarskolans kursledare.
  • Trivselkommittén läggs på is (hemsidan uppdateras).
  • Göra ett försök med informationsblad på anslagstavlan. Anna skriver ett förslag.
  • Lägga in några damtävlingar (ev andra specialgrupper??) vid ordinarie speltillfällen under kommande spelår.
  • Upphöra med resultatservice på telefonsvararen.

 

 

10.

Nästa styrelsemöte

 

Nästa styrelsemöte hålls måndagen den 5/2 2007 kl 17.00 i klubblokalen

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokollförare                           Justeras:


Anna Nilsson                             Lars Kvissberg