FILBYTER BRIDGE

LINKÖPING

                                           SM-2006/07-1

                                                

                                          

                                          


Protokoll från styrelsemöte 2006-11-15

 

Kallade:

 

Lars Kvissberg

Magnus Berg

Carl Ragnarsson

Lennart Linnerstedt

Inger Kippel

Gun Karlsson

Anna Nilsson

 

Frånvarande:

 

Staffan Hed

Inger Kippel (del av tiden)

 

 

 

                      

 


                      

 

 

 

 

1.

Mötets öppnande

 

Ordförande förklarade mötet öppnat och hälsade alla välkomna.

 

 

 

2.

Föregående möte

 

Föregående styrelseprotokoll gicks igenom med följande kommentarer/diskussioner:

 

2.1 Bridgemate

 

Styrelsen tycker att det fungerar bra med de nya Bridgemate. Det går snabbare att få ut resultatet efter tävlingen. Det återstår dock en del barnsjukdomar i själva hanterandet – fortfarande har vissa spelare svårt att hantera det nya skrivsättet (+, =, –) och generellt är man dålig på att kontrollera att Nord matat in rätt resultat. Likaså är det för få personer som kan systemet så bra att de kan leda en tävling och hantera alla moment som uppstår/kan uppstå – fler måste utbildas.

 

2.2 Tävlingsledare

 

Att fler tävlingsledare måste till har diskuterats tidigare. Ett förslag lades nu att försöka engagera ett flertal personer (5-8 st) på en gång till denna roll. Vi får då ett team av tävlingsledare som delar upp speltillfällena sig emellan och på så sätt minskar man arbetsbördan för resp tävlingsledare. Det är nog få som vill lägga stor del av sin lediga tid på ett tävlingsledaruppdrag men sannolikt finns det flera som skulle kunna tänka sig att hålla i en tävling per 2-3 veckor.

Anna tar fram förslag på personer att tillfråga och stämmer av med Calle. Personerna kallas till en information där, förslagsvis, Calle talar om vad som ingår i rollen och vad som förväntas.  De som fortfarande är intresserade får sedan en kortare intern utbildning + material med instruktioner för hur olika moment går till. Därefter slussas de nya tävlingsledarna in i rollen successivt.

 

2.3 Förvaringsskåp

 

Det har kommit in önskemål om förvaringsskåp för väskor. Lars undersöker vad kostnaden för detta skulle bli.

 

 

 

3.

Indelning av spelare i grupper vid tävlingar

 

Frågan om hur gruppindelning ska ske vid tävlingarna på klubben togs upp till diskussion. Calle redovisade två alternativa sätt. Antingen delar man in antalet spelande par i två eller tre lika stora grupper (beroende på antalet par vid tillfället) sorterade efter rikshandikapp eller så anger man ett lägsta antal par som måste till i den mindre gruppen för att det ska bli två tävlingar (i dagsläget är antalet 14 par).

Anna förespråkade att man delar in spelfältet i lika stora grupper indelat efter rikshandikapp, alternativt måste antalet par i lilla gruppen ökas. Det känns orimligt att det är en grupp med 14 par och en med 30 par. 

 

Styrelsen beslutade om följande modell för gruppindelning vid spel på klubben (i dagsläget i huvudsak på tisdagar och onsdagar):

 

·         Under 26 par spelas tävlingen i en grupp.

·         Vid 27-41 par delas paren in i två lika stora grupper (så långt som möjligt).

·         Vid 42 eller fler par delas paren in i tre grupper enl följande modell – klicka HÄR för fullständigt regelverk.

 

 Förutom att indelningen sker efter rikshandikapp görs även en seedning inom respektive grupp så att paren ska möta så jämnstarka par som möjligt. Ovanstående gruppindelning borde också underlätta för nybörjare att komma till ordinarie klubbspel då de får en ”egen” grupp.

 

Information om detta ska sättas upp på anslagstavlan och på hemsidan –klicka HÄR för fullständigt regelverk – plus att det informeras även muntligen vid kommande aktuella speltillfällen.

 

 

 

4.

Kvällstävlingar

 

Klubben har tappat i antal spelande par. Framförallt är det kvällstävlingarna som fått stryka på foten medan eftermiddagarna fortfarande är skapligt välbesökta. Att klubben i praktiken bara har en kvällstävling i veckan innebär att de spelare som förvärvsarbetar missgynnas.

Lennart påpekade att det finns fler speltillfällen men att inga spelare kommer (måndagskvällen). Anna menar att det inte går att anordna kvällstävling samma dag som man haft eftermiddagstävling. Det är sannolikt så att merdelen av de par som spelar måndag eftermiddag skulle spela på kvällen om inte eftermiddagen fanns (fungerar så på sommarbridgen då måndag kväll var en hygglig tävling i omfattning). Till dessa skulle det gissningsvis komma 8-12 par som bara kan spela kvällstid. I dagsläget innebär det att måndagskvällen är maximerad till dessa 8-12 par vilket är för litet antal par för att det ska bli en bra tävling, dvs efter en gång med få par väljer spelarna att inte gå p g a detta och kvällen dör ut. En annan trolig orsak är att spelkvällarna kommer två dagar efter varandra. Sannolikheten att folk spelar två gånger i veckan torde öka om speltillfällena låg mer spridda i tiden.

 

Magnus och Calle föreslog att vi har partävling på tisdags- och torsdagskvällar och flyttar fyrmannaspelet till måndag kväll.

Förslaget gillades av övriga styrelsen. Anna invände dock att man nog måste ta ett tydligare ställningstagande gällande att få igång kvällstävlingar där en bredare kategori spelare kan ha tillfälle att spela i jämförelse med dagbridgen där det framförallt är pensionärer som kan spela. Eventuellt är spelarunderlaget för litet på klubben för två partävlingar på dagtid och två på kvällstid och då behöver vi kanske ta ställning till ett annat upplägg för att inte återigen någon tävling ska dö ut.

 

Styrelsen beslutade att anordna kvällstävlingar på tisdags- och torsdagskvällar med start hösten 2007 (med hänsyn till liggande program).

Återstår att informera om ändringen. Hur, när och vem tas upp i ett styrelsemöte närmare ikraftträdandet.

 

 

 

5.

Nya spelare till klubben

 

En kort diskussion hölls om hur vi ska få de spelare som går våra kurser att komma och spela vid ordinarie speltillfällen.

Calle nämnde Motala som förebild där man slussar in de nya spelarna via fyrmannaserien. Klubben kanske ska satsa på att ha med den tanken från start redan i kursen så att det blir en naturlig fortsättning.

Styrelsen fortsätter diskutera frågan och ta beslut om hur detta kan ske och vem som ska agera.

 

 

 

6.

Ekonomi m m

·         Lennart informerade om att plaketter från de genomförda klubbmästerskapen kommer att delas ut på tisdagen i julveckan (då det är julbarometer).

·         Beslutades att ha vanliga penningpriser vid barometrarna i Luciaveckan men att ha nyttopriser vid tävlingarna i julveckan.

·         Beslutades att Lennart adventspyntar i lokalen ungefär på samma sätt som tidigare år (ljusstakar, blommor)

·         Den 20/1 2007 hålls en damtävling på klubben. Anna fick i uppdrag att ordna inför tävlingen. Klubben bistår med tävlingsledning.

·         Den 10/12 hålls klubbens julfest. Lennart stämmer av med Pär Hillerström om han kan åta sig att fixa maten via samma kontakt som föregående år. Information om tävlingen och anmälningslista måste ut snarast – ingen ansvarig utsågs. Gun påpekar att det är viktigt att i förväg informera om att det är lottad partner.

 

Lennart redovisade en resultatrapport för perioden fram till siste oktober. Att resultatet är något sämre än budgeterat beror på en post för materielinköp (som, påpekades det, bör aktiveras istället för resultatföras). Resultatet är annars ungefär i paritet med budget.

 

 

 

7.

Övrigt

 

Gun påpekade att vi bör informera och i allmänhet tala mer om bridgereglerna och påpeka att det är viktigt att följa reglerna (och även rondtiderna) och att det inte är ”fult” att kalla på tävlingsledaren för att reda ut om något är oklart vid bordet.

 

 

 

8.

Tagna beslut

 

8.1              Styrelsen beslutade om en ny modell för gruppindelning vid spel på klubben (tisdagar och onsdagar). Se mer under punkt 3.

8.2              Styrelsen beslutade att anordna kvällstävlingar på tisdag- och torsdagskvällar med start hösten 2007 (med hänsyn till liggande program). Se mer under punkt 4.

 

 

 

9.

Nästa styrelsemöte

 

Nästa styrelsemöte hålls onsdagen den 17/1 2007 kl 17.00 i klubblokalen

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokollförare                           Justeras:


Anna Nilsson                             Lars Kvissberg