FILBYTER BRIDGE LINKÖPING |
SM-2006/07-1 |
Protokoll från styrelsemöte 2006-11-15 |
|
Kallade: Lars
Kvissberg Magnus
Berg Carl
Ragnarsson Lennart
Linnerstedt Inger
Kippel Gun
Karlsson Anna Nilsson |
Frånvarande: Staffan
Hed Inger
Kippel (del av tiden)
|
|
|
1. |
Mötets öppnande Ordförande förklarade mötet öppnat och hälsade alla
välkomna. |
|
2. |
Föregående möte Föregående styrelseprotokoll gicks igenom med följande kommentarer/diskussioner: 2.1
Bridgemate Styrelsen
tycker att det fungerar bra med de nya Bridgemate. Det går snabbare
att få ut resultatet efter tävlingen. Det återstår dock en del barnsjukdomar i
själva hanterandet – fortfarande har vissa spelare svårt att hantera det nya
skrivsättet (+, =, –) och generellt är man dålig på att kontrollera att Nord
matat in rätt resultat. Likaså är det för få personer som kan systemet så bra
att de kan leda en tävling och hantera alla moment som uppstår/kan uppstå –
fler måste utbildas. 2.2
Tävlingsledare Att fler tävlingsledare måste till har diskuterats tidigare. Ett förslag lades nu att försöka engagera ett flertal personer (5-8 st) på en gång till denna roll. Vi får då ett team av tävlingsledare som delar upp speltillfällena sig emellan och på så sätt minskar man arbetsbördan för resp tävlingsledare. Det är nog få som vill lägga stor del av sin lediga tid på ett tävlingsledaruppdrag men sannolikt finns det flera som skulle kunna tänka sig att hålla i en tävling per 2-3 veckor. Anna tar fram förslag på personer att tillfråga och
stämmer av med Calle. Personerna kallas till en information där, förslagsvis,
Calle talar om vad som ingår i rollen och vad som förväntas. De som fortfarande är intresserade får
sedan en kortare intern utbildning + material med instruktioner för hur olika
moment går till. Därefter slussas de nya tävlingsledarna in i rollen
successivt. 2.3 Förvaringsskåp Det har kommit in önskemål om förvaringsskåp för
väskor. Lars undersöker vad kostnaden för detta skulle bli.
|
|
3. |
Indelning av spelare i grupper vid tävlingar
Frågan om hur gruppindelning ska ske
vid tävlingarna på klubben togs upp till diskussion. Calle redovisade två alternativa
sätt. Antingen delar man in antalet spelande par i två eller tre lika stora
grupper (beroende på antalet par vid tillfället) sorterade efter
rikshandikapp eller så anger man ett lägsta antal par som måste till i den
mindre gruppen för att det ska bli två tävlingar (i dagsläget är antalet 14
par). Anna förespråkade att man delar in
spelfältet i lika stora grupper indelat efter rikshandikapp, alternativt
måste antalet par i lilla gruppen ökas. Det känns orimligt att det är en
grupp med 14 par och en med 30 par. Styrelsen beslutade om
följande modell för gruppindelning vid spel på klubben (i dagsläget i
huvudsak på tisdagar och onsdagar): ·
Under 26 par spelas tävlingen i
en grupp. ·
Vid 27-41 par delas paren in i
två lika stora grupper (så långt som möjligt). ·
Vid 42 eller fler par delas
paren in i tre grupper enl följande modell – klicka HÄR
för fullständigt regelverk. Förutom att indelningen sker efter rikshandikapp görs även
en seedning inom respektive grupp så att paren ska möta så jämnstarka par som
möjligt. Ovanstående gruppindelning borde också underlätta för nybörjare att
komma till ordinarie klubbspel då de får en ”egen” grupp. Information om detta ska sättas upp på
anslagstavlan och på hemsidan –klicka HÄR
för fullständigt regelverk – plus att det informeras även muntligen vid
kommande aktuella speltillfällen. |
|
4. |
Kvällstävlingar
Klubben har tappat i antal spelande
par. Framförallt är det kvällstävlingarna som fått stryka på foten medan
eftermiddagarna fortfarande är skapligt välbesökta. Att klubben i praktiken
bara har en kvällstävling i veckan innebär att de spelare som förvärvsarbetar
missgynnas. Lennart påpekade att det finns fler
speltillfällen men att inga spelare kommer (måndagskvällen). Anna menar att
det inte går att anordna kvällstävling samma dag som man haft
eftermiddagstävling. Det är sannolikt så att merdelen av de par som spelar
måndag eftermiddag skulle spela på kvällen om inte eftermiddagen fanns
(fungerar så på sommarbridgen då måndag kväll var en hygglig tävling i
omfattning). Till dessa skulle det gissningsvis komma 8-12 par som bara kan
spela kvällstid. I dagsläget innebär det att måndagskvällen är maximerad till
dessa 8-12 par vilket är för litet antal par för att det ska bli en bra
tävling, dvs efter en gång med få par väljer spelarna att inte gå p g a detta
och kvällen dör ut. En annan trolig orsak är att spelkvällarna kommer två
dagar efter varandra. Sannolikheten att folk spelar två gånger i veckan torde
öka om speltillfällena låg mer spridda i tiden. Magnus och Calle föreslog att vi har
partävling på tisdags- och torsdagskvällar och flyttar fyrmannaspelet till
måndag kväll. Förslaget gillades av övriga styrelsen.
Anna invände dock att man nog måste ta ett tydligare ställningstagande
gällande att få igång kvällstävlingar där en bredare kategori spelare kan ha
tillfälle att spela i jämförelse med dagbridgen där det framförallt är
pensionärer som kan spela. Eventuellt är spelarunderlaget för litet på
klubben för två partävlingar på dagtid och två på kvällstid och då behöver vi
kanske ta ställning till ett annat upplägg för att inte återigen någon
tävling ska dö ut. Styrelsen beslutade att anordna
kvällstävlingar på tisdags- och torsdagskvällar med start hösten 2007 (med
hänsyn till liggande program). Återstår att informera om ändringen.
Hur, när och vem tas upp i ett styrelsemöte närmare ikraftträdandet. |
|
5. |
Nya
spelare till klubben
En kort diskussion hölls om hur vi ska
få de spelare som går våra kurser att komma och spela vid ordinarie
speltillfällen. Calle nämnde Motala som förebild där man
slussar in de nya spelarna via fyrmannaserien. Klubben kanske ska satsa på
att ha med den tanken från start redan i kursen så att det blir en naturlig
fortsättning. Styrelsen fortsätter
diskutera frågan och ta beslut om hur detta kan ske och vem som ska agera. |
|
6. |
Ekonomi m m ·
Lennart informerade om att plaketter från de
genomförda klubbmästerskapen kommer att delas ut på tisdagen i julveckan (då
det är julbarometer). ·
Beslutades att ha vanliga penningpriser vid barometrarna
i Luciaveckan men att ha nyttopriser vid tävlingarna i julveckan. ·
Beslutades att Lennart adventspyntar i lokalen
ungefär på samma sätt som tidigare år (ljusstakar, blommor) ·
Den 20/1 2007 hålls en damtävling på klubben.
Anna fick i uppdrag att ordna inför tävlingen. Klubben bistår med
tävlingsledning. ·
Den 10/12 hålls klubbens julfest. Lennart stämmer
av med Pär Hillerström om han kan åta sig att fixa maten via samma kontakt
som föregående år. Information om tävlingen och anmälningslista måste ut
snarast – ingen ansvarig utsågs. Gun påpekar att det är viktigt att i förväg
informera om att det är lottad partner. Lennart
redovisade en resultatrapport för perioden fram till siste oktober. Att
resultatet är något sämre än budgeterat beror på en post för materielinköp
(som, påpekades det, bör aktiveras istället för resultatföras). Resultatet är
annars ungefär i paritet med budget.
|
|
7. |
Övrigt Gun
påpekade att vi bör informera och i allmänhet tala mer om bridgereglerna och påpeka
att det är viktigt att följa reglerna (och även rondtiderna) och att det inte
är ”fult” att kalla på tävlingsledaren för att reda ut om något är oklart vid
bordet. |
|
8. |
Tagna beslut8.1
Styrelsen beslutade om en ny modell för gruppindelning
vid spel på klubben (tisdagar och onsdagar). Se mer under punkt 3. 8.2
Styrelsen beslutade att anordna kvällstävlingar
på tisdag- och torsdagskvällar med start hösten 2007 (med hänsyn till
liggande program). Se mer under punkt 4. |
|
9. |
Nästa styrelsemöte
Nästa styrelsemöte hålls onsdagen den 17/1 2007 kl 17.00 i
klubblokalen |
|
|
|
|
|
Protokollförare Justeras: Anna Nilsson Lars
Kvissberg |
|
|
|